מה החשיבות של סיפור לפני שינה לילדים

כבר שנים שכל הורה יודע שלהקריא לילד שלו סיפור לפני השינה זה דבר חשוב מאוד. עם זאת, הרבה הורים לא מבינים מה בדיוק הופך את הפעילות הזאת לכל כך חשובה, ולכן לא מבצעים אותה או מבצעים אותה בצורה שלא מממשת את הפוטנציאל המלא הגלום בה. בכתבה זו תוכלו לקרוא למה סיפורים לפני השינה לילדים הם כל כך חשובים, ומה אתם יכולים לעשות כדי להעשיר את החוויה המשותפת.

 

התפתחותית

הקראת סיפור לפני שינה היא פעילות שחשובה להתפתחות הקוגניטיבית של הילד – ההתפתחות יכולות החשיבה שלו. מעבר לפיתוח יכולות החשיבה של הילד, הקראת סיפורים לפני השינה יכולה לעזור (אם מבצעים אותה נכון) גם להתפתחות המוסרית והחברתית של הילד.

פיתוח יכולות חשיבה והבנת הנקרא – כפי שנאמר לעיל, קריאה מפתחת את יכולת החשיבה. הסיבה שפעילות זו מפתחת את יכולת החשיבה היא שהיא מגרה את הילד לדמיין מצבים שלא מתקיימים בפועל (ובכך מקדמת את יכולת החשיבה המופשטת שלו), חושפת את הילד למילים שמעשירות את אוצר המילים שלו, ומקדמת את היכולת שלו להבנת הנקרא – מתרגלת עיבוד והבנה של מקטעי טקסט שמתארים סיפור.

פיתוח יכולות חברתיות ומוסריות – לאורך ההיסטוריה מילאו סיפורים מספר תפקידים, שכללו בתוכם מעבר להנאה הגלומה בהם גם מטרות חינוכיות וערכיות – סיפורים רבים מספרים על מצבים שילדים נתקלים בהם בחיי היום יום שלהם (או מצבים אלגוריים למצבים אמיתיים) ומספקים גם מוסר השכל. קריאת הסיפורים יכולה לשמש את ההורה לחשיפת ילדו לעולמו הערכי, ויכולה לשמש אותו כבמה לעיסוק בסוגיות סבוכות כגון חרמות, היגיינה, שיתוף עם אחרים, פייסנות ועוד.

 

קשר בין ההורה לילד

מעבר ליתרונות שהוצגו לעיל, הקראת סיפורים לפני השינה היא פעולה שיכולה לחזק את הקשר בין ההורה לילד במספר אופנים:

זמן איכות – הורים רבים מוצאים עצמם רצים במרוץ החיים מדבר לדבר ללא רגעים שקטים של זמן איכות טהור עם ילדיהם. זמן השינה הוא זמן רגוע יותר בבית, שבו הדברים מתחילים להאט והמשפחה נערכת לשינה. שימוש בזמן רגוע זה לצורך זמן איכות עם הילדים יכול לאפשר למשפחה להיפגש בקצב נמוך יותר מזה שמקובל בחיי היום יום.

בנוסף לכך, הזמן לפני השינה הוא זמן רגיש מאוד לילדים – מדובר בזמן שנושא עבור ילדים רבים פחדים, ומהווה עבור ילדים אחרים מקום בו הם נהיים "תינוקיים" יותר וצריכים תשומת לב ואהבה הורית. הנוכחות ההורית בתוך זמן המעבר הזה היא מאוד משמעותית ויכולה למלא צרכים התפתחותיים של קרבה ומגע.

שיח על רגשות – כפי שספרים רבים מכילים בתוכם מסרים ערכיים, כך גם יש ספרים שעוסקים ברגשות. וויסות רגשי היא יכולת חשובה שילדים רוכשים מהוריהם, בין השאר בעזרת חשיפה מתווכת לעולם הרגש.

לסיכום: סיפורים לפני השינה לילדים חשובים להתפתחות הרגשית, שכלית וחברתית שלהם. אנו ממליצים לכל הורה לקחת את זמן האיכות הזה עם ילדו בשתי ידיים.

ילדה

 

אולי יעניין אותך גם

בניין מגורים
בלוג ההריון
מה הוא מסך זיפ?

מי שנמצא בסביבתנו לאחרונה לא יכול להתעלם מהעובדה שאנו מדברים רבות על סוגי סוככים שונים. עובדה זו באה לידי ביטוי בעקבות מעבר של המשרד שלנו

קרא עוד »