האם סרטן הדם עלול לגרום לבעיות פוריות?

אבחון של מחלת הסרטן הוא מתעתע ולא נעים לכל אנשים אשר מאובחנים בו. אבחון זה גורם לשינויים בגוף האדם החולה, אך גם יכול לגרום לשינויים אצל בני המשפחה הנאלצים להתמודד עם הבשורה הקשה. מצב זה הוא מצב אשר מייצר המון חוסר ודאות וגורם ללא מעט תגובות שונות.

חשוב לזהות את הקושי מול ההתמודדות ולהיעזר בכל מי שאפשר על מנת להתמודד טובה יותר. אך מעבר להתמודדות מול מחלת הסרטן, הסרטן מביא איתנו עוד התמודדויות וחלקן קשורות לגוף האישה באופן ישיר.

 

איך סרטן הדם קשור לבעיות פוריות

לסרטן יש פוטנציאל להשפיע באופן ישיר על הפוריות של נשים ושל גברים, גם בדרכים ישירות וגם בדרכים עקיפות. אם למשל אותה אישה חולה בסרטן השחלות או סרטן הרחם, הסרטן פוגע במערכת המינית הנשים ואצל הגברים יכול להיות סרטן אשכים או סרטן פין וזה דבר שעלול לגרום לגברים להפוך לעקרים.

סוגי סרטן אחרים, כמו למשל סרטן הדם לא פוגע באופן ישיר בתאי הרבייה ובהפרשה הורמוני רבייה של נשים וגברים, אך בכל זאת עלול לפגוע בפוריות. הסיבה לכך היא שהגוף מגויס ומממוקד להתמודד ולהילחם מול מחלת הסרטן וכך הוא מפסיק לייצר תאי ביצית ותאי זרע.

 

טיפולים הם חלק מהחבילה

יש מקרים שהסרטן עצמו לא גורם לבעיות הפוריות, אלא הטיפולים בסרטן. טיפולים כמו כימותרפיה והקרנות נועדו להפסיק את ההתפשטות של הסרטן והם עלולים גם לפגוע ברבייה באופן תמידי או זמני. בעבר חולים לא ידעו על היכולת של הטיפול לפגוע בסיכויים שלהם להביא ילדי והרופאים בעיקר התמקדו בהצלת החיים של המטופלים ולא יידעו את המטופלים על ההשלכות של הטיפול בעתיד. כיום יש התקדמות ומטופלים רבים כן נחשפים לאפשרות של שימור פוריות, דבר המאפשר להם להביא ילדים בעתיד.

 

על סרטן הדם

סרטן הדם, או בשמו השני – לוקמיה, הוא למעשה תאי מערכת הדם הנוצרים במח העצם, וזו היא הרקמה הממוקמת בחלק הספוגי של העצם. יש תאי דם אדומים שאחראים על אספקה של חמצן לרקמות, יש תאי דם לבנים שייכים למערכת החיסון ומטרתם להגן על הגוף ויש את טסיות הדם האחריות על לקרישת הדם.

במצב תקין, כאשר תאי הדם בשלים הם יוצאים ממח העצם לזרם הדם בפיקוח של מנגנוני בקרה תאיים והורמונליים וכך מבצעים את תפקידם. אבחון של לוקמיה או כל סרטן אחר עלול להיות קשה מאוד לעיכול עבור האדם שחולה ומשפחתו והתמודדות מול המחלה עלול להוביל להתמודדות קשה במצבים נפשיים ופיזיים שונים. באבחון המחלה, כדאי לקבל ליווי והדרכה על מנת לקבל את כל התמיכה הנדרשת להתמודדות מול המחלה.

 

לסיכום

לעיתים פגיעה בפוריות יכולה להתרחש, לא רק בגלל סרטן המשפיע על איברי הרבייה הנשיים או הזכריים. לעיתים הפוריות יכולה להיפגע בגלל התמודדות הגוף מול המחלה או בעקבות הטיפולים אשר הגוף עובר כדי לצלוח את המחלה.

בעיות פוריות

אולי יעניין אותך גם

לפגוע בפוריות
הריון ולידה
5 מאכלים שיכולים לפגוע בפוריות

כשמנסים להיכנס להריון, חשוב לשים לב למה שההריונית אוכלת. אכילת מזונות מסוימים יכולה למעשה להפחית את הפוריות של זוגות שמנסים להיכנס להיריון, ולהקשות על תהליך

קרא עוד »