האם קנאביס רפואי מתאים לטיפול בטרשת נפוצה

מערכת החיסון פועלת כל העת להגן על גוף האדם מגורמים עוינים כמו חיידקים ומזהמים למיניהם. במחלת טרשת נפוצה המערכת החיסונית למעשה תוקפת את המיאלין בגוף דבר הפוגע במערכת העצבים המרכזית וביכולת של העצבים להעביר מידע מהגוף ואל הגוף. המחלה לרוב מאובחנת בגילאי ה-20 עד ה-40 וכמעט ואינה נפוצה בילדים. במאמר זה נעסוק במאפייני מחלה זו, סוגי הטיפול בה והמקום של קאנביס רפואי בהקשר זה.

 

טרשת נפוצה

טרשת נפוצה היא מחלה דלקתית, אוטואימונית וכרונית המשפיעה על התקשורת בין המוח ובין שאר חלקי הגוף. בסופו של דבר מערכת העצבים המרכזית נפגעת באופן בלתי הפיך. הטיפול בטרשת נפוצה הינו משולב וכולל טיפול ממוקד בהתקפים חריפים, טיפול כרוני ממוקד בדלקת המיועד למנוע את המשך התקדמות המחלה, טיפול סימפטומטי ליומיום וטיפול שיקומי.

 

האטת המחלה

מחקרים מצאו כי הרכיבים הפעילים בקנאביס, THC ו- CBD מונעים במקרים רבים התפתחות של מולקולות דלקתיות בתאי עצב בקרב חולי טרשת נפוצה ובאופן זה חוסמים מאותן מולקולות את ההתפשטות למוח ולעמוד השדרה. באופן זה תורם קנאביס רפואי להאטת קצב המחלה ואת ההתפשטות של הנזק לתאי עצב נוספים. הקנאביס אף הוכח כמגן מפני ניוון של מערכת העצבים.

 

טיפול בסימפטומים

יתכן וקנאביס רפואי משפע על התקדמות המחלה אך עיקר הטיפול בו נועד להקל על התסמינים. מחקרים הראו כי קנאביס מסייע בהקלה על סימפטומים כגון עוויתות, התכווצויות וניוון שרירים. שימוש קבוע עם קנאביס מסייע בהרפיית השרירים הנוקשים ובהרגעת העוויתות גם בקרב חולים הנמצאים בשלבים מתקדמים של המחלה.

 

שיקום ותסמינים

בהקשר זה הקנאביס הינו חלק מהטיפול השיקומי מכיוון שהוא מאפשר לחלק מן החולים לחזור לחיות את חייהם באופן עצמאי, ללכת מחדש ואף לישון טוב יותר בלילה. מחקרים מצאו שלקנאביס יש יכולות בולטות להתמודדות עם סימפטומים נוספים של המחלה כמו, טשטוש בראייה ואובדן זיכרון הנוצרים כתוצאה מהתקף ולאי תפקוד של המעיים או מערכת השתן.

 

תופעות לוואי

כאשר דנים בשאלה אם שמן קנאביס רפואי מתאים לטיפול בטרשת נפוצה חשוב להבין שלמרות תכונותיו החיוביות, לקנאביס עשוי להיות תופעות לוואי של סחרחורת ופגיעה בחשיבה. מדובר על מיעוט סטטיסטי אך בכל מקרה שכזה יש לשקול אם התועלות שבטיפול מצדיקה את תופעת הלוואי ויש להתאים כל מקרה לגופו יחד עם המטופל והצוות המטפל.

חולי טרשת המעוניינים בטיפול בקנאביס רפואי יידרשו להגיע למיצוי תרופתי, טרם קבלת האישור לטיפול. משרד הבריאות מנפיק רישיון לחולי טרשת נפוצה רק במצבים ספסטיים פעילים ולאחר שהמטופלים מיצו את הטיפול התרופתי המקובל ונכשלו בו.

 

סיכום טרשת נפוצה וקנאביס

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בשאלה אם קנאביס רפואי מתאים לטיפול בטרשת נפוצה. כפי שציינו, ישנם סימנים המעידים על תרומה של קנאביס להאטת התקדמות המחלה אך עיקר הטיפול הוא סימפטומטי וכבר הוכח מחקרית היכולת של קנאביס להקל על המטופלים. בכל מקרה יש לקחת בחשבון את תופעות הלוואי ולהנפיק רישיון בהתאם לנהלי משרד הבריאות.

שמן קנאביס רפואי

אולי יעניין אותך גם

הגדלת הפין
למבוגרים
ללמוד איך להגדיל את הפין

הגדלת הפין היא עניין חשוב עבור גברים רבים ולכן כדאי לדעת איך עושים את זה בצורה הבטוחה והטובה ביותר, ללא הליכים רפואיים מסובכים הדורשים החלמה

קרא עוד »
לפגוש את ה-CBD
למבוגרים
הרכיב המרגיע: הכירו את הCBD

רבות כבר דובר על קנאביס ומאפייניו. אולם, רבים מאיתנו מכירים את הקנאביס כגורם ל"סטלה" או high ומשתמשים בו בפורומים חברתיים, לרוב כתחליף לאלכוהול. עם זאת,

קרא עוד »