מאיזה גיל ניתן לאבחן ילד מחונן?

כמעט כל הורה אמר על הילד שלו לפחות פעם אחת שהוא חכם מהרגיל, אבל יש הורים שעשויים לגלות שהילד שלהם באמת נחשב כמחונן.

אז מה הסימנים המקדימים, מאיזה גיל ניתן לאבחן את הילד, ואיך עושים זאת?

 

הילד שלכם מתפתח מוקדם מהרגיל? אולי הוא מחונן

הורים רבים אוהבים לעשות השוואות בין הילדים שלהם לשל אחרים בדברים כמו הליכה מוקדמת, דיבור, קריאה ועוד. מתוך כמות גדולה של הורים שבטוחים שהילדים שלהם חכמים מהרגיל, חלק קטן בלבד יגלו שזה באמת המצב. דיבור, קריאה וכתיבה מוקדמת, ואפילו משיכה למשחקים של גדולים מגילם. ככה תדעו אם לשלוח את ילדכם לאבחון בנושא.

 

מאיזה גיל אפשר לאבחן ילד מחונן?

הערכה רשמית ומלאה של מנת המשכל של ילד מחונן יכולה להתבצע מגיל 3.5 ומעלה, אבל עוד לפני כן מומחה של אבחון מחוננים עשוי לגלות לכם האם הילד שלכם הוא מחונן. אמנם, הבדיקה לא תהיה פורמאלית, אך היא כן תיתן לכם ידע מקדים לגבי הפוטנציאל של ילדכם.

בדיקה פורמאלית של מנת המשכל יכולה להתקיים מגיל 3.5 אך רק דרך אבחון פרטי. במידה ואין בידכם את האפשרות לעשות זאת, אל דאגה הילד שלכם יזכה לאבחון מאוחר. משרד החינוך עורך מבחן לאיתור מחוננים בכיתות ב׳, ולכן גם אם לא העמדתם את החוכמה של ילדכם בגיל מוקדם למבחן, הוא עדיין יקבל הזדמנות שווה כשאר הילדים.

 

מראה סימנים של מחוננות אבל לא עבר את המבחנים?

במדינת ישראל יש הרבה ילדים מחוננים שעשויים לא לעבור את המבחנים. יש לכך מספר סיבות אפשריות, הראשונה היא שנדרש ידע מתמטי יוצא דופן. הילד שלכם עשוי להיות מחונן גם בלי ידע זה, אך המבחנים של משרד החינוך דורשים זאת בכל זאת.

בנוסף לכך, ישנם ילדים רבים שהכישרון שלהם לא בהכרח מתבטא במבחנים, ילדים שעשויים להיות מחוננים באמנות, ספורט וכדומה. סיבה נוספת שיכולה לגרום לאי הצלחה במבחנים היא הפרעות של קשב וריכוז. הפרעת קשב וריכוז לא מונעת מהילד להיות מחונן אך ההפרעה בהחלט עשויה לפגוע במידת ההצלחה שלו במבחן של משרד החינוך.

 

הילד לא עבר את המבחנים, האם זה סופי?

במידה והילד לא עבר את המבחן הרשמי שמתקיים בכיתה ב׳, והוא ממשיך להראות יכולות יוצאות דופן, זה לא חייב להיות הסוף. מבחנים חוזרים יכולים להתבצע גם לאחר כיתה ב׳, וניתנת האפשרות לילדים שהתפספסו לעשות מבחנים חוזרים בכיתות ג׳ ו-ו׳. המבחנים האלו עשויים לגלות תוצאות שונות ולתת ליד הזמנות שנייה ואפילו שלישית.

ילדים רבים עשויים להראות סימנים של מחוננות ובכל זאת לא לעבור את המבחנים, בכך הם עשויים למצוא את עצמם במסגרות לא מתאימות, דבר שעלול לגרום לתסכול רב. במקרים אלו, ההורים צריכים לפעול ולדעת להעסיק את הילד בתחומים שממצים את היכולות שלו.

ילדה לומדת

 

אולי יעניין אותך גם

בניין מגורים
בלוג ההריון
מה הוא מסך זיפ?

מי שנמצא בסביבתנו לאחרונה לא יכול להתעלם מהעובדה שאנו מדברים רבות על סוגי סוככים שונים. עובדה זו באה לידי ביטוי בעקבות מעבר של המשרד שלנו

קרא עוד »