חוק התיישנות ותביעות תאונת עבודה – כל מה שצריך לדעת

לפי החוק, תביעות נזיקין ובכלל זה גם תאונות עבודה, מתיישנות כעבור שבע שנים, מיום התרחשות התאונה. משמעות הדבר, שאדם שעבר תאונה רשאי להגיש תביעת נזיקין, בגין הפגיעה שעבר, תוך שבע שנים מיום התאונה. יחד עם זאת, ייתכנו מצבים שעשויים לגרום להחרגת חוק ההתיישנות, במידה והם מתקיימים. למידע נוסף בתחום תביעות נזקין, ניתן להיכנס לאתר https://pitzuim.co.il.

 

הגשת תביעת תאונת עבודה

אחריות מעביד כלפי עובדיו הינה לדאוג לסביבת עבודה בטוחה ומוגנת עבורם ומסיבה זו, עליו לנקוט בכל האמצעים שיכולים לסייע בשמירה על ביטחונם של עובדיו, בעת ביצוע תפקידם.

הגשת תביעת תאונת עבודה נגד המעסיק, תחייב את העובד להוכיח כי הנזק הנגרם לו עקב התאונה שעבר נגרם לו בשל חוסר זהירות והתנהלות רשלנית של מעסיקו. בכדי שתביעתו של העובד תתקבל והוא יקבל פיצויים, עקב הפגיעה שעבר, עליו להוכיח בתביעה כי האשמה מוטלת על מעסיקו.

 

חריגים בחוק ההתיישנות

להלן, סקירה של מספר סוגיות הנוגעות להתיישנות תביעות נזיקין ועל חריגה מחוק זה:

מועד גילוי נזקי התאונה

משמעות חריג זה, שתקופת ההתיישנות מתחילה להיספר מרגע שהנפגע גילה את הנזק הנגרם לו ואת הקשר של הנזק לתאונה ולא בזמן שהנזק החל. דוגמא לכך ניתן למצוא במקרה בו אדם עובד עם חומרים כימיים, שעשויים לבכן את הבריאות ולימים, הוא גילה כי הוא חלה במחלה, עקב חשיפתו לחומרים. במצב המתואר, תקופת ההתיישנות תחל להיספר מהרגע שבו אדם גילה את המחלה ולא מהרגע שבו היא החלה להתפרץ בגופו. בנוסף, גם במצב בו אדם חלה במחלה והבין את הקשר שלה לתנאי העבודה שלו במועד מאוחר יותר מהמועד בו היא פרצה, תתכן חריגה מחוק ההתיישנות. אולם, כאשר מדובר בגילוי נזק הנגרם מתאונה (לדוגמא, בתאונת עבודה) והנפגע הבין כי קיים קשר בין התאונה ובין הנזק הנגרם לו, רק לאחר 10 שנים ממועד התאונה, אזי לא תתקיים חריגה מחוק ההתיישנות במצב זה.

 

הנפגע היה במצב של חוסר הכרה

חריגה מחוק ההתיישנות עשויה להתקיים גם כאשר הנפגע היה בחוסר הכרה, או במצב נפשי לא טוב ובשל נסיבות אלה, הוא לא יכל להגיש את התביעה בטווח הזמן האפשרי. בקיומן של נסיבות אלה, יוכל הנפגע להגיש את תביעת הנזיקין לאחר שיחזור להכרה או כשמצבו הנפשי ישתפר ויוטב.

 

לסיכום

חוק התיישנות תביעות נזיקין ובפרט, תאונות עבודה, מגדיר את התקופה שבמהלכה ניתן להגיש תביעה לקבלת פיצויים ובתחום תקופה זו, חלה התיישנות והגשת התביעה אינה תקפה עוד. אולם, ייתכנו מצבים, שבהתרחשותם, תתכן חריגה מחוק ההתיישנות וניתן יהיה להגיש את התביעה, גם לאחר תום התקופה.

ההמלצה היא לפנות לעורך דין מומחה בתחום, על מנת שיוכל לבחון את המקרה שלכם ולייעץ עבורכם אם ניתן להגיש תביעה.

 

איש משפט

אולי יעניין אותך גם