האם ניתן לנהל הריון תקין עם אנדומטריוזיס?

כמעט כל אישה תחווה בחייה כאבי מחזור. בין אם מדובר בקשים במיוחד או כאלה שרק מתלווים לווסת. אך לעיתים, נשים טועות להחשיב "כאבי מחזור קשים" כמה שהם, כאבים רגילים פשוט כואבים במיוחד – למרות שהן בכלל לוקות באנדומטריוזיס. בעקבות כך, האבחון מגיע מאוחר ולפעמים מפריע בכניסה להריון. אז מה זה אנדומטריוזיס והאם אפשר לנהל הריון תקין לחלוטין יחד עם המחלה?

 

המחזור ההורמונלי בגוף אישה

מחזור חודשי – רוב הנשים חוות את זה. מדובר במחזור הורמונלי שמלווה אותן לאורך 28 ימים (בערך) ומשתנה בהתאם לגורמים שונים. כחלק מהמחזור הזה, כל חודש אישה חווה ווסת – מצב בו, לאחר התכוננות הרחם ואיברי הרבייה הסובבים אותו להפרייה, היא לא מתרחשת. אז רירית הרחם שכיסתה את הרחם מבפנים והכינה אותו לקליטת עובר, מתפרקת ויוצאת מהגוף בצורת דימום. במצבים מסוימים, כך מתחיל אנדומטריוזיס.

 

מה קורה כשמשהו לא תקין?

לפעמים, תאים של רירית הרחם יוצאים מהחצוצרות ולא החוצה מהגוף. במצב תקין תאים אלה נספגים באגן ולא נוצרת בעיה, אך באנדומטריוזיס, במקום להיספג התאים גדלים, נצמדים לרקמות ומדממים כל חודש בזמן הווסת, דבר שמוביל לנזקים רבים. התאים המדממים גורמים להדבקה של רקמות, פגיעה וסיבוך של כלי דם והיווצרות ציסטות מסוכנות. בנוסף, לפעמים שולחים נגעים לאזורים אחרים בגוף וגורמים לנזקים כוללים.

 

איך אפשר לדעת אם יש לי אנדומטריוזיס?

שאלתן את עצמכן מהם התסמינים? ובכן, לרוב חולות באנדומטריוזיס יחושו בכאבי מחזור קשים מהרגיל, יחוו תסמינים של כאבי גב, שדיים ולעיתים כאבים נוספים כבר לפני המחזור וידווחו על קושי בלתי רציונלי לתפקד בעת מחזור. לנשים שחוות את זה מומלץ להיוועץ ברופא מומחה לאנדומטריוזיס, מכיוון שלרוב הוא יודע לזהות את זה בעוד שהמון רופאים רגילים מפספסים את זה לפעמים.

 

איך זה משפיע על פריון?

בעקבות הנזק המקומי באזור האגן נוצרת פגיעה באיברים הכלולים שם, כלומר איברי הרבייה. ההדבקה של הרקמות והפגיעה בכלי הדם, כל אלה יחד עם שאר הסיכונים הנגרמים מובילים לפגיעה בתפקוד כלי הרבייה. הם לא מסוגלים לנוע, אספקת הדם מצטמצמת, הרחם מתקשה להכיל ולגדל באופן אופטימלי עובר. תהליך הבשלת הביצית עצמו עלול להיפגע גם כן.

 

האם ניהול הריון תקין אפשרי באנדומטריוזיס?

בעקבות הנזקים הנוצרים מאנדומטריוזיס, נשים בשלבים מתקדמים של המחלה יחוו קשיים בכניסה להריון ולפעמים אפילו מומלץ להם על ידי רופא להשתמש בפונדקאות, על מנת לשמור על העובר, במידה שתתרחש הפרייה. למרות את, עדיין נשים בשלב מוקדם או אפילו בינוני של המחלה מסוגלות ועוברות הלך הריון תקין לחלוטין. הדבר החשוב הוא להיוועץ כל משך ההריון ברופא מומחה לאנדומטריוזיס ולדאוג לבצע בדיקות באופן קבוע.

 

לסיכום…

אז כן, ניהול הריון תקין עם אנדומטריוזיס אפשרי, אך לא לכולן. הכל תלוי בדרגת התקדמות המחלה ובנזק הקיים לגוף. בכל מקרה חשוב והכרחי לשמור על בדיקות קבועות ולהיפגש עם מומחה אנדומטריוזיס, שילווה לאורך ההריון ויוכל לעזור בשמירה על הריון בריא ותקין ככל האפשר.

מיוד רפואי

 

אולי יעניין אותך גם

בניין מגורים
בלוג ההריון
מה הוא מסך זיפ?

מי שנמצא בסביבתנו לאחרונה לא יכול להתעלם מהעובדה שאנו מדברים רבות על סוגי סוככים שונים. עובדה זו באה לידי ביטוי בעקבות מעבר של המשרד שלנו

קרא עוד »