האם מותר לעשות טיפולי שיניים בהרדמה מלאה בהיריון

נראה שלא משנה כמה ננסה לשנות את השיווק הרפואי לטיפולים אלו – תמיד נפחד מרופא שיניים. הרעשים, הכאבים, ההרדמה – הכל נשמע כל כך מרתיע! למרות שאם נדבר תכלס, זה בסך הכל טיפול רפואי, קצת פחות נעים אבל גם הוא דינו להסתיים.

החשש האמיתי מטיפולים אלו הוא הצורך בהרדמה, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בנשים בהריון. מה אסור? מתי חובה? מה הסיכון? הכל כאן למטה.

 

חלוקה לפי זמנים

לפני הכל, ההיריון מתחלק ל3 פרקי זמן ובהתאם לכך גם התזמון הראוי לקבלת טיפולים בזמן זה:

  1. שליש ראשון – רצוי להמנע מטיפולי שיניים בשלב זה. העובר עדיין לא מפותח מספיק והוא צריך את הזמן שלו להתחזק ולהתפתח. בנוסף לכך, חרדות, חשש ולחץ יכולים לעבור בתחושה לעובר. מין הסתם, אם ישנו טיפול דחוף, אסור לדחות אותו. רצוי להמתין עם טיפולים שהם בעדיפות נמוכה.
  2. שליש שני – פרק הזמן האידיאלי לטיפולי שיניים. ההיריון הוא כבר חלק אינטגרלי מהחיים, העובר מספיק חזק ולא נשקפת לו סכנה מחשיפה לחומרי הרדמה מקומיים במינון נמוך.
  3. שליש שלישי – פרק זמן לא מומלץ לטיפולי שיניים, בעיקר בגלל חוסר הנוחות שנשים יכולות לחוות בשלב זה. כאבי גב, השארות סטטית וכד' …

 

האם הרדמה מלאה מסכנת?

מדובר בשאלה מורכבת. בסופו של דבר, הרבה מאוד גורמים "מאיימים" על חייו ובריאותו של העובר. מחד, רופאי שיניים ממליצים לא לדחות מקרים דנטליים דחופים. מאידך, טיפולי שיניים יכולים לכלול צילומי רנטגן רבים, וגם אם יש סינר עופרת להגן על הבטן והעובר, עדיין יכול להיווצר סיכון.

כפי שנאמר בהתחלה, חומרי הרדמה מקומית שמוזרקים במינונים נמוכים אינם מסכנים כלל כי הם  לא מספיקים בכלל להגיע לעובר בבטן. אותו היגיון פועל בנוגע להרדמה מלאה. רק אם מדובר במקרה חירום דנטלי, צריך לשקול זאת בכובד ראש. במידת הצורך, יש לפנות לרופאי שיניים בהתמחות טיפולי שיניים בהרדמה מלאה.

על המרפאה להיות מוכנה עם ציוד רפואי מתקדם ומכשירי מדדים שיוכלו לבצע מעקב אחרי ממדים חיוניים גם של האישה המטופלת וגם של העובר.

 

איך נמנעי מהרדמה מלאה

אם מתוכנן היריון באופק המשפחה, יש להתכונן אליו מבחינה בריאותית ברבדים רבים. תזונה, הרגלי שינה, ספורט ושגרת טיפוח וטיפול בחלל הפה הם קריטיים במניעת מחלות פה וחניכיים ובעיות שיניים. הקפדה על צחצוח נכון, חוט דנטלי, ניקוי חלל הפה לאחר כל ארוחה וחלילה הקאה ישמרו עליו נקי מחיידקים ומזיקים.

אלו הן פרקטיקות קטנות לשגרת היום יום שיוכלו לחסוך את הלבטים ואת יצירת המצב שחלילה תצטרך טיפול שיניים דחוף שמצריך הרדמה. זה אמנם מלחיץ, אך במקרים דחופים ניתן לבצע הליך שיניים בהרדמה מלאה, כל עוד המכשור הנכון והרופא הנכון נמצאים בחדר.

האם מותר לעשות טיפולי שיניים בהרדמה מלאה בהיריון

אולי יעניין אותך גם

בניין מגורים
בלוג ההריון
מה הוא מסך זיפ?

מי שנמצא בסביבתנו לאחרונה לא יכול להתעלם מהעובדה שאנו מדברים רבות על סוגי סוככים שונים. עובדה זו באה לידי ביטוי בעקבות מעבר של המשרד שלנו

קרא עוד »