את בדיכאון לאחר לידה ? 3 תרגילים שיעזרו לך

דיכאון היא תופעה שכיחה ביותר בעולם של ימינו. לפי ארגון הבריאות העולמי כ-20 אחוז מאוכלוסיית העולם סובלים מדיכאון מסוגים שונים ועוצמות שונות.

אחד מסוגי הדיכאון הנפוצים בקרב נשים הוא דיכאון לאחר לידה.

מדוע דיכאון אחר לידה מופיע, מהם גורמי הסיכון, כיצד תדעי שאת סובלת מדיכאון לאחר לידה וכיצד ניתן לטפל בבעיה? על כך נרחיב במאמר הבא

 

היריון ולידה – קשת של רגשות משמחה עד חרדה ודיכאון

אחד האירועים המכוננים בחייו של זוג ובחייה של אישה בפרט הם ההיריון והלידה. מטבע הדברים, אירועים אלו עשויים לעורר קשת רחבה של רגשות שיכולים לנוע מאושר ומימוש עצמי אך גם להכיל תחושות מורכבות יותר הכוללות חרדה, שינויים קיצוניים במצבי הרוח ואף דיכאון. דיכאון קליני במהלך היריון או לאחר לידה לא תמיד מאובחן בזמן ולכן במקרים רבים לא מקבל את ההתייחסות הנדרשת.

הקהילה הרפואית והפסיכיאטרית עסקה שנים רבות בשאלה האם דיכאון אחרי לידה הוא מצב קליני השונה מדיכאון קליני "רגיל" ולכך אין תשובה נחרצת. הקהילה הטיפולית מאבחנת דיכאון אחרי לידה כדיכאון ששורשיו למעשה מתחילים בהיריון ולאחר הלידה מחמירים, כאשר התסמינים החריפים מופיעים תוך 4 שבועות לאחר הלידה אם כי זה עשוי להשתנות מאישה לאישה.

 

דיכאון לאחר לידה – מדוע זה קורה?

היריון והורות משנים את המציאות של בני הזוג מהקצה ומעלים קשיי הסתגלות שעלולים לבוא לידי ביטוי בסטרס שמוביל להתפתחות של דיכאון. כאשר מדובר באם בעלת עבר פסיכיאטרי, בעיקר אם סבלה מבעיות שלא טופלו או שקיים רקע של מחלות נפשיות במשפחה הסיכוי לדיכאון לאחר לידה גובר. חשוב לדעת כי דיכאון לאחר לידה אינו תופעה שמזוהה בהכרח עם היריון ראשון, ועלולה להופיע גם בהריונות נוספים.

יחסים זוגיים טובים, תומכים ויציבים מפחיתים את הסיכוי לסבול מדיכאון לאחר לידה, וכך גם קיומה של מסגרת מורחבת ותומכת. עם זאת, החזרה לשגרה לאחר הלידה עלולה להוביל לסטרס והתפתחות דיכאון.

 

טכניקות להתמודדות עם דיכאון לפני טיפול

חשוב להבהיר כי הטכניקות אינן תחליף לטיפול, ואם את סובלת מדיכאון לאחר לידה חשוב לפנות לטיפול בהקדם. לצד זה, הטכניקות יכולות להקל על התסמינים ולסייע לך להתמודד:

  1. הזיזי את הגוף

פעילות גופנית מסייעת לשחרור אנדורפינים שהם נוגדי דיכאון טבעיים המשרים תחושה טובה על הנפש.

 

  1. הקפידי על תזונה מאוזנת

עבור תפקוד טוב של מערכת העצבים יש להקפיד על תזונה מאוזנת הכוללת מזון שמכיל ויטמין B, חומצה פולית, חלבונים ועוד.

 

  1. שימרי על שגרה

אל תוותרי על חיי השגרה – ההפך. למרות הנטייה לוותר על האחריות בבית ובעבודה, דווקא ההקפדה על שגרה תתרום לתחושה חיובית של הישג.

 

דיכאון אינה גזרת גורל – פני לטיפול

אורי פוקס הוא מטפל בדיכאון, חרדות והפרעות. מטפל ב-CBT שהוכחה כשיטה יעילה לטיפול בדיכאון ונחשב למובילים בתחום בישראל.

 

אישה

אולי יעניין אותך גם

בניין מגורים
בלוג ההריון
מה הוא מסך זיפ?

מי שנמצא בסביבתנו לאחרונה לא יכול להתעלם מהעובדה שאנו מדברים רבות על סוגי סוככים שונים. עובדה זו באה לידי ביטוי בעקבות מעבר של המשרד שלנו

קרא עוד »