גילוי סרטן שד בהריון – מה חובה לעשות

בשנים האחרונות נרשמה עלייה באבחוני סרטן השד לנשים בהריון, הנתונים מארצות המערב מצביעים על עלייה הדרגתית בשלושים שנים האחרונות, נדמה שהסיבות העיקריות הן כניסה להריון בגיל מאוחר יותר או חשיפה לגורמים מסרטנים בגילאים צעירים.

סרטן השד בהריון – גידול המאובחן בזמן ההיריון או בשנה לאחר הלידה, גילאי המאובחנות נע בין 20 ל – 45 ופעמים רבות האבחון יגיע באיחור יחסי מכיוון שהשינויים החלים בשד שעלולים להצביע על תסמינים נתפסים כשינוים בעקבות ההיריון או ההנקה, תפיסה ואבחנה כזו תמנע גילוי מוקדם של סרטן השד.

 

אבחנה

באופן כללי כשאישה לא בזמן הריון או הנקה ממולץ לבצע בדיקה ידנית עצמית או אצל רופא אך בזמן הריון והנקה בדיקה זו מוגבלת מכיוון שעלולים למצוא גושים שונים שייחוסו להיות לא מסוכנים וכגוש הנגרם משינוי ההורמונים של ההריון. על כך אם קיים חשש מומלץ לבצע את אחת מהבדיקות הבאות למען הסרת הספקות.

  1. בדיקת על -קול של השד – בדיקת דימות נטולת קרינה שלא מסכנת את העובר, זוהי הבדיקה המועדפת למצב של חשש לגידול בזמן ההריון ורגישותה לזהות גושים סרטניים היא בין 70 ול100 האחוזים.
  2. ממוגרפיה- בזמן ביצוע בדיקה מסוג זה בהריון חובה לבצעה עם מיגון עופרת לבטן על מנת למזער את החשיפה של העובר לקרינה לכמות מזערית. הרגישות לגילוי גושים תהיה נמוכה יותר אך היא היחידה שיכולה לזהות הסתיידויות בשד.
  3. תהודה מגנטית של השד- בדיקת תהודה מגנטית תהיה מיטבית רק בשילוב עם הזרקת גדוליניום שאותו לא מקובלת להזריק בזמן הריון, מאותה הסיבה בדיקה זו וגם MRI לא יהיו מתאימות לנשים בהריון אך ניתן לבצע במקרה הצורך שבועיים לאחר הלידה במידה והאישה לא מניקה את הוולד.

 

ביופסיה והערכות נוספות

במקרה בו מתגלה ממצא חשוב נדרש לפנות לפתולוג היות האישה הנבדקת הריונית או מניקה והשינויים הקשורים בכך עלולים להשפיע על האבחנה.  גילוי סרטן השד אצל נשים בגיל צעיר קיים סיכוי גבוהה למוטציה גנטית, הימצאותה של מוטציה מסוג זה תשפיע על בחירת המשך הטיפול.

 

קביעת תוכנית טיפול

תוכנית הטיפול לאישה שאובחנה בעלת סרטן השד בזמן הריון תהיה מקבילה לאישה לא הריונית, ניתן לטפל לפי נתוני הגידול ומצב החולה באמצעות ניתוח או כימותרפיה טרום ניתוחית. התוכנית והמועדים יתחשבו בהתקדמות ומועד הלידה המשוער.

 

הפסקת הריון

אם המטופלת אובחנה בזמן השליש הראשון להריון קיים סיכון מוגבר לטיפול המערכתי עם זאת במרבית המקרים לא יומלץ למטופלת להפסיק את ההיריון מכיוון שניתן להתחשב ולבצע את הטיפולים באותה הדרך גם בזמן הריון.

 

כיצד מטפלים ולסיכום

במצב כזה הטיפול הרפואי ייקבע על פי שיקולי הרופאים המטפלים והמטופלת, כמובן שמומלץ לשלב טיפול תומך ולשמור על מעקב אחר העובר.

 

בטן הריונית

אולי יעניין אותך גם

בניין מגורים
בלוג ההריון
מה הוא מסך זיפ?

מי שנמצא בסביבתנו לאחרונה לא יכול להתעלם מהעובדה שאנו מדברים רבות על סוגי סוככים שונים. עובדה זו באה לידי ביטוי בעקבות מעבר של המשרד שלנו

קרא עוד »