הורים מבולבלים? שומרים בפעם הראשונה על אחיינית שלכם? לא מבינים מה עובר על בנכם? זה מאוד הגיוני. יש כל כך הרבה שלבים בהתפתחות התינוק. לרוב מתייחסים לשלבי ההתפתחות השונים לפי גיל, אך נתייחס כעת לשמות השונים של תהליכי ההתפתחות ומהי משמעותם. למידה בונה הבנה, וזה לא מרתיע כמו שחשבתם.
מוטוריקה
למעשה, זוהי כותרת המתארת את יכולותיו הפיזיות של התינוק. החל מהחזקת הצוואר שלו, הזזת המפרקים שלו, שכיבה על הבטן ועד לזחילה. בכל גיל יש צורך בהקפדה אחרת. בתחילת חייו, יש לשים לב לאופן בו מוחזק הראש. ככל שהזמן עובר, צריך ללוות את התינוק בהתפתחות יכולות התנועה שלו ולוודא שאינו פוגע בעצמו או מתנועע מדי.
התפתחות היכולות המוטוריות שלו יכול להיות סממן להתפתחות תקינה. לכל גיל יש את רשימת הכישורים והיכולות שאמורות להיות קיימות. בגיל חצי שנה, התינוק אמור לזהות חלק מאיברי גופו ולהכניס את ידיו לפה, מאחר ודרך הפה הוא בוחן ומגלה את העולם. בגיל שנה, התינוק אמור להיות יכול לאחוז חפצים בידו לזמן קצר ובגיל 3 הוא כבר אמור ללכת ולבצע חלק מהמטלות בכוחות עצמו.
תקשורת
בכי. המון בכי. למה? כי זה מה יש. בהתחלה, כל מה שעמוד לרשות התינוק הוא הבכי כמנגנון התראה שיש לו צורך בדבר מה. עם הזמן, הוא לומד מהו החיוך, כיצד מנענעים מפרקים ואלו יהיו סממנים כאשר הוא מרוצה וטוב לו, והבכי יהיה קול תלונה כאשר רע לו. זה רק הבסיס.
למעשה, כל אינטראקציה עם התינוק היא תקשורת. האופן בו הוא מבצע מטלות, הצורה בה אנו מפעילים אותם במשחקים יסייעו בהגדרת יכולות התקשור שלו עם הסביבה. הכי חשוב, חיזוק התנהגות חיובית והסברה וריסון של התנהגות שלילית, סיוע בביצוע מטלות וניהול דו שיח על מנת לפשט משפטים של שתי מילים לבקשות או שאלות מלאות.
וויסות חושים
בהתחלה, חוש המישוש וחוש הראייה יהיו החושים שיכתיבו את התנהגות התינוק. הראייה תציג לו את הקרובים אליו באופן מטושטש מאוד ואליהם יתרגל, מאחר והם האנשים הראשונים שנחשף אליהם. עם הזמן עיניו יתחזקו והתמונה תברר יותר ויותר. באמצעות חוש המישוש, יוכל לזהות מתי זהו זמן ההנקה.
עם הזמן ולאורך השנתיים הראשונות, חוש הראייה, חוש השמיעה וחוש המישוש יסייעו לתינוק יותר מהכל בהבנת המציאות בסביבתו הראשית. ככל שיגדל, יגלה גם את חוש הריח. באמצעותו ובאמצעות חוש הטעם, יוכל לקבוע איזה מזון יהיה מקובל עליו כמשלים להנקה ואיזה לא. באמצעות חוש המישוש, התינוק יחוש עצמים שונים. דרך המגע והתחושה שלו לעצמים שונים, ילמד על מרקמים וסוגים שונים של חיכוך.
דרך החושים מתבצעת הלמידה, ודרך הלמידה מתבצעת העבודה השכלית – בתחום החברתי, תחום חשיבתי, תחום הבנייתי ועוד.
תזונה
חשוב, חשוב, חשוב! אין תחליף לחלב אם. הכי טבעי, ממש נוצר באופן ייעודי לתינוק. כמובן שישנם תכשירים ותחליפים, אך לדעת הכותב – אין כמו הטבעי. כתינוק, לפחות עד גיל חצי שנה, אין לתת לתינוק שום דבר חוץ מחלב אם או תחליף.
בהגעת התינוק לגיל חצי שנה מגיע הזמן להוסיף משלימי תזונה כי חלב האם כבר לא מספיק בחיזוק ובתחושת השובע. יש לנסות כל יום משהו אחר, גג שתיים. ניסוי הדרגתי יסייע להורים להבין מה יותר או פחות לטעמו, והאם יש לו אלרגיות או תגובות למאכלים מסוימים. המזון אשר נכנס לגוף יזין אותו ויחזק אותו ובמידה ואינו מתאים לו, עלולות להיות השלכות בריאותיות. לאט ובטוח.
לבני המשפחה, שמרטפים ומכרים
לפני שמפתח את תחושת העצמאות, חובה להשגיח על התינוק בלפחות 4 עיניים. תינוקות לא מסיימים את תהליכי ההתפתחות הבסיסיים עד גיל 6. באמצעות החושים שלהם, שעוזרים בהתפתחות השכלית, שמחזקת את ההבנה הסביבתית והחברתית, יהפוך התינוק לילד בגיל 6, אחד שיודע להבחין בין טוב לרע, מי הוא חבר ומי לא, מה נכון ולא נכון. ילד שיודע להגדיר מטרות שרוצה להשיג.
סוגי ההתפתחות שנמנו הם מעין מצב של ביצה ותרנגולת. כל שלב התפתחותי בונה ומסייע לאחר, במעין מעגל אינסופי של למידה וצמיחה. בעזרת הקניית ביטחון, חיזוק חיובי וריסון, השגחה והכוונה, התינוק יהפוך לילד חכם, שכל חייו לפניו.