המצלמה מוכנה. הקלטות וואטסאפ רצות מצ'אט משפחתי אחד לאחר. הרגע בו התינוק אומר את מילותיו הראשונות, או לומד להבחין בין אמא לאבא הן חלק מהרגעים הכי מיוחדים וזכורים בתא המשפחתי. מלבד ההתרגשות בקפיצת המדרגה של התינוק, יכולות התקשורת שלו הם אחד מהסימנים החיוניים המצביעים על התפתחות תקינה. גיל שנה וחצי הוא שלב קריטי בהבנת יכולות התקשורת של התינוק, שכן הן נק' מפתח בין 2 שלבים.
עד לנקודה
החל מגיל שנה הפעוט הוא שותף למעגלי תקשורת. זה השלב שבו צריך להתחיל לבחור את דרכי ההתבטאות שלנו בדרכים מגוונות יותר, מאחר והתינוק הופך מישות תלותית לישות מודעת. הוא יודע איך נשמע הצליל שמפיק השם שלו והוא יחפש את מקור הקריאה. הוא ידע להסביר בצורה בסיסית במידה ומשהו מציק לו, ובנוסף, הוא יוכל לבצע פעולות בסיסיות בהתאם ליכולות המוטוריות שלו.
כעת, הפעוט רוכש עוד מילים חדשות ומצופה כי עד גיל שנה וחצי, הפעוט ידע להפיק לפחות 10 מילים שונות.
מה הלאה
כעת, התינוק מתחיל שלב למידה מהיר במיוחד. את הרוב המוחלט של זמן הערנות שלו הוא מעביר בקרבתם ההורים או השמרטפ\ית, ובהתאמה הוא יגיב וינסה לחקות אותם ואת הבעות הפנים. צריך לזכור שזהו שלב התפתחותי שרחוק מלהיות תם ונשלם, ולא תמיד התינוק יאמר את כל המילה בשלמותה.
בפעמים רבות נשמע חצי מילה או הברה אחת ממנה, כמו "דונדונ" במקום נדנדה, "תייה" במקום שתייה וכו' … שלב זה תקין וצפוי להעלם באופן טבעי.
נאום המלך
לאחר שהפעוט הגדיל את אוצר המילים שלו, הוא יכול להתחיל לצרף מילים וליצור משפטים קצרים. תהליך זה קורה לקראת גיל שנתיים, ואז יהיה ניתן לשמוע חיבורי מילים ברמה בסיסית.. בהתאמה לכך, מתפתחת במקביל יכולת ההבנה ולא רחוק הרגע שהפעוט יתחיל להוציא לפועל הוראות בעלות אופי מורכב יותר.
משחק ילדים
בנוסף למגמת השיפור ביכולות השפה, הפעוט הולך ומפתח את יכולות המשחק שלו, ובגיל זה ניתן לראות אותו משחק במשחקים שונים ומנסה לאכול בכוחות עצמו. שיטת משחק מצוינת לשלב זה היא "המטבח" לתינוקות. יהיה ניתן לראות כיצד "יבשל ארוחות" וכך למשל הוא יאכיל את עצמו, את המבוגר בקרבתו או את הצעצועים החביבים עליו.
כל משחקים אלו הן צורות שונות של יישום הידע שמתחיל לצבור ובהמשך הוא ינסה להרשים את המבוגרים בסביבתו.
הכל מתחבר ביחד
כל המתואר במאמר זה למעשה מרכיב ביחד תמונה אחת שלמה. הסביבה משפיעה באופן ישיר וחסר פשרות על תפישת העולם של התינוק. הוא יחקה את הקרובים אליו ויתאים את עצמו, הוא ילמד ויספוג מילים מהסובבים שלו ועם הזמן ירכיב משפטים בסיסיים. בעקבות התפתחויות אלו, הוא ילמד כיצד להפעיל את עצמו ביישום פעולות בסיסיות בצורה של משחקים שונים, שכל אחד מהם מחזק אצלו יציבה, תקשורת חברתית בסיסית, אדיבות ועוד. הדבר החשוב ביותר בשלב התפתחותי זה של התינוק הוא לייצר סביבה חינוכית. למרבה ההפתעה, אנו זוכרים ומפתחים אינסטינקטים ותחושות לפי הרבה מאוד מחוויותינו כילדים קטנים וכתינוקות.
משנה זהירות
התפתחות השפה והתקשורת הינם תהליכים חשובים ומאוד מרגשים, הנבנים לאורך זמן במהלך השנתיים הראשונות של התינוק. חשוב לזכור שיש תינוקות שונים ומיוחדים. התפתחות השפה ויכולות אלו משתנות מתינוק לתינוק. ביחד עם זאת, יש לזכור שתופעה שכיחה בקרב פעוטות בגיל זה היא התפתחות קשיים או עיכובים בהתפתחות השפה.
קשיים אלו יכולים לצוץ בשלבים השונים של הגדילה. איתור מוקדם מונע קשיים רבים לאחר מכן בשלבי ההתפתחות המאוחרים ולשאר החיים. חשוב מאוד! אם הבחנתם באחד או חלק מן התסמינים הבאים, אנא פנו לקלינאי תקשורת מוסמך (אנא הייוועצו עם רופא המוסמך לכך בקופת החולים) להמשך ייעוץ:
- תינוק שלא מגיב לצלילים או רעשים בסביבתו.
- תינוק שלא ממלמל כלל.
- תינוק שלא יוצר קשר עין ואשר אינו מחייך אל המטפלים המוכרים לו.
- פעוט שאופן עקבי אינו מגיב לקריאה בשמו.
- פעוט אשר מציג העדפה ברורה למשחק עצמאי לאורך פרקי זמן ארוכים מאוד.
- פעוט בגיל שנה וחצי – שנתיים בעל אוצר מילים מצומצם מאוד מתחת ל- 10 מילים.