בשביל ההורה המצוי, אין דבר מספק יותר מלהתבונן בבנו או ביתו גדלים ומתפתחים והופכים לאנשים קטנים. עם כל המתיקות, בקרב הקהילה הרפואית, גיל שנתיים ידוע בשם "גיל שנתיים הנורא". אופיים מתפרץ החוצה, הם לומדים יותר על סביבתם ומבינים שהם לא היחידים בסביבה. כיצד עוזרים להם להתגבר על כך ומה הם השינויים הנוספים שעוברים?
יכולות חשיבה וכישורים ביום – יום
כל מה שלמד התינוק עד גיל שנתיים מתחיל לקבל ביטוי במילים. בעזרת כל הידע שצבר, התינוק יודע לבצע הבחנות בין דבר והיפוכו, לדומה – יום ולילה. בהתאם למה שנלמד ולסביבתו, הוא יצביע על חפצים ויידע כיצד לתאר אותם בזכות ההבחנה בין הפכים, הבנת הסביבה וגדילת אוצר המילים.
הוא ככל הנראה ידע להציג את איברי הגוף השונים. בהמשך לפיתוח החשיבה שלו, התינוק ינסה לפעול יותר בכוחות עצמו. מאחר והוא עדיין לא יכול לבצע את כל הפעולות שרוצה, חשוב מאוד לתת לו לבד ולעזור לו במידת הצורך. בדרך כלל, תינוקות בגיל זה מצטיינים בהורדת הבגדים אך מתקשים ללבוש אותם. בכדי לעזור לתינוק בתחושת הביטחון העצמי, ניתן לשתף אותו במטלות הבית השונות ולתת לו חיזוקים חיוביים תוך כדי העבודה.
רגשות ודיבור
זו אחת התקופות החשובות ביותר להתפתחות הרגשית של הילד. הפעוט חווה רגשות רבים ובו בזמן, דרך אינטראקציה יומית, לומד על רגשותיהם של אנשים אחרים. שלב זה ידוע כאחד שמלא בהתקפי זעם, מהסיבה הפשוטה שחסרות להם מילים. דיבורם עדיין לא מושלם ויכולת הרכבת המשפטים שלהם מצומצמת, לכן אינם יכולים לבטא את כל קשת הרגשות שהם חווים וזה יוצר תסכול.
דרך הרגישות של התינוק, הוא מתחיל להבין כיצד התנהגותו משפיעה על הסביבה שלו שהיא בעיקר ההורים ומשפחה קרובה, ואופן הפוך – כיצד התנהגותכם משפיעה עליו. בגלל שהבנתו גדלה, ובהדרגה גם יכולת הדיבור, הוא יחווה פחות קושי כאשר תעזבו אותו כשילך לגן או לבייביסיטר אצל סבא וסבתא.
מוטוריקה
זה השלב בו מומלץ לכל משפחה עם תינוק בן שנתיים לאבטח את הבית ולוודא שאין פינות חדות, המדרגות מגודרות ודלת הכניסה לבית סגורה. בנקודת הזמן של גיל שנתיים, התינוק כבר אמור להיות פעיל ומתרוצץ כל עבר. הוא כבר מסוגל לעלות ולרדת במדרגות בכוחות עצמו, אך כל הנראה ממשיך להשתמש במעקה או שיבצע זאת על ארבע. תנועות המפרקים שלו גמישות יותר וביכולתו להפעיל יותר כוח ושרירים.
ייתכן ואפילו היציבה בגיל זה משתפרת והוא יכול לבצע עמידה על רגל אחת. הדרך הטובה ביותר לחזק את התינוק בשלב זה היא להיות לצידו כשממשיך להתהלך ולחקור את סביבתו. באופן זה הוא בונה את הביטחון העצמי שלו, שנותן לו את האומץ לנסות דברים בכוחות עצמו. אל תהיו מופתעים אם יידע לקפוץ במקום, לעלות ולרדת במדרגות ללא עזרה ועל- 2 רגליים.
מה הלאה?
לחזק בצורה חיובית את התינוק כאשר הוא מצליח לבצע פעולות תעזור לו מאוד בהמשך עם הביטחון עצמי. בכדי שגיל שנתיים לא יהיה קשה כמו שמו השני, וכדי שהתינוק הצורח, הלא ברור והרכושני יוכל להצטייר בעינכם כמו בנאדם קטן שעדיין בשלבי הלמידה הראשונים שלו, הנה מספר דרכים שבאמצעותם תוכלו לעזור לו למצוא את המילים להתבטא, הסבלנות ללמוד ומשחקים כדי לשמוח:
משחק
זו דרך שמאפשרת לילדכם להכיר חברים וללמוד כיצד להסתדר עם ילדים אחרים. לא לשכוח- ילדים בגיל זה עדיין רכושניים ולא מבינים מהו עקרון חלוקה.
חזקו את התפתחותן של המיומנויות היומיומיות
אכילה עצמאית, הסרה ולבישת פריטים שונים אלה פעולות המשלבות מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה. כל אלו מעוררות את תשומת ליבו לפעולותיו.
דברו עם הפעוט
הסבו את תשומת ליבו לפריטים הנמצאים בסביבתכם וקראו להם בשמם. פעולה זו תורמת לפיתוח המיומנויות השפתיות של ילדכם, וללמדו על רבגוניות הפריטים.
הראו לילדכם שהדיבור שלו משמעותי
צרו איתו שיחה. כנראה שהתינוק יפנה אליכם במשפט המורכב מ- 2 מילים. בהתאם לכך, תוכלו לענות לו ולשאול בחזרה שאלה מפושטת ביחס למה שאמר.
לבשל ביחד
עולם המטבח מכיל בתוכו הגדרות זמן קלות להבנה, פעולות חושיות כמו לישה, מגע עם ירקות, בצק, רטבים… כל אלו מסייעים בפיתוח הבנת הסביבה שלו.