אפשר לשמור את האפליקציה לעדכוני ספורט. אפשר להמשיך לגלול בפייסבוק. אבל, כנראה שתזניחו אותם בצד ותעקבו ב- 50 עיניים אחרי התפתחת בנכם או בתכם. נס הבריאה לא מפסיק להפתיע, והלסת באמת נשמטת כאשר רואים מהצד את התהליכים שעובר הגוף והמוח. ניתן לחלק את התפתחות הפעוטות ל- 3 קטגוריות מרכזיות, וזה זמן לעשות סדר בפלא.
גיל 0 – גיל שנה
בשנה הראשונה של התינוק הוא מבצע קפיצה אדירה, ומשמעותית. חושיו מתחילים להתחדד, הוא מזהה אנשים, הוא מכיר את גופו על כל איבריו, הוא מגלה מהי מערכת העיכול, הוא מגלה רעשים ומגע. בשנה הראשונה למעשה התינוק מביית את חושיו כדי להבין את הסביבה.
דרך הבנת הסביבה הוא מצליח לחזק את מוחו, הוא יזהה יותר אנשים, יבין יותר טוב כיצד לבצע פעולות. כהורים, חשוב מאוד לחזק את הפעולות שמצליח לעשות. כאשר הוא פונה להורה עם דיבור חלקי של כמה הברות, חשוב לנהל עמו שיחה כדי שישמע את המשמעות האמיתית של מה שמנסה להגיד.
גיל שנה – גיל שנתיים
גיל שנה הוא גיל מדהים, ממש חצי הנחמה לפני גיל שנתיים בו מגלה התינוק מהם רכושנות, מרדנות ותלונות. בטווח הגילאים הזה התינוק כבר יודע לבצע פעולות פשוטות ואף להרכיב משפטים של 2 מילים. דרך כך ניתן לחזק את השיח עם התינוק ולהמשיך לייצר לו תשתיות להבנת הנקרא והנשמע. בגיל זה הוא מגלה את המשחקים המכניים – הזזת מגירות, דחיפת עגלות, תלת אופן וכו' …
כל אלו מלמדות אותו על העולם החומרי וחוקים בסיסיים בכבידה ובחיים על כדור הארץ. כהורים – חשוב לחזק התנהגות חיובית ולהגיב לחיבה עם חיבה.
גיל שנתיים – גיל שלוש
גיל שנתיים נקרא נורא, כי התינוק מתחיל להבין מהי בושה, כעס עצב אך חסרות לו מילים בבנק המילים שלו בכדי לבטא את אשר עובר עליו. הדבר המרכזי של גיל זה היא הבנת התינוק ולסייע לו בהבנה העצמית שלו כלפי עצמו וכלפי סביבתו. הוא מתחיל להבין שהוא אדם בפני עצמו, למרות שעדיין מאוד רכושני כלפי הוריו. בגיל זה חשוב לחזק את תחושת העצמאות, ניהול הדו שיח ולעזור לו בפעולות שרוצה לבצע באופן עצמאי.
גיל שלוש – גיל ארבע
בגיל שלוש מתחילה להתפתח הבנה על ההבדלים בין בנים לבנות. חשוב מאוד לעודד משחק משותף אך לשים לב להתנהגויות תוך כדי משחק ולחזק התנהגות מכבדת אחד כלפי השנייה. החיזוקים שנאמרים לתינוק יהיו לו הרבה יותר ברורים, מאחר ובהתאמה, השפה שלו שהוא עצמו דובר היא כבר ברורה יותר וגם מתחזקת את הבנת הנשמע שלו.
חשוב לדעת – צריך לעודד ולחזק משחקים הכוללים ספירה, כדי לחזק חשיבה מתמטית שתסייע לו בהבדלה כמותית בהמשך חייו. תפקיד ההורים הוא לסייע לתינוק בפעולותיו, להציב גבולות כאשר לא נוהג כראוי ולדבוק בכך ולתת לו תמיכה וחיזוק כאשר יחווה רגשות שליליים
גיל ארבע – גיל חמש
בגיל זה, העיניים יוצאות מהמקום כאשר מזהים את הקפיצה השכלית שעובר התינוק. הוא כבר יודע בשלב זה להבחין בין טוב לרע, מה חשוב ומה חשוב פחות. בגיל זה, חברויות מהגן מתחילות להתבסס ולהחזיק ערך של חברות אמיתית. כהורים, כל עוד המשחקים יעודדו הפעלה שכלית כמו משחקי זיכרון, משחקי חשיבה ומשחקי לוח, התפתחותו המוחית של התינוק תגבר ותחזק אותו.
ככל שההורים יציבו יותר מטרות לתינוק לבצע, הוא יבין מהי המשמעות של הצבת מטרות אישיות והשגתן.
גיל חמש – גיל שש
השלב האחרון שעוד אפשר לקרוא לבנכם או בתכם תינוק\ת. הקפיצה הגדולה מתינוק לילד גדול, חזק וחכם. הילד כבר יודע חד משמעית מה ההבדלים בין בנים לבנות, הוא מסוגל לבצע פעולות הרכבה בכוחות עצמו, הוא בוחר חברים וחובר איתם בעבודות או משחקים משותפים ואפילו מסוגל להבין ולהרגיש רגשות חיוביים ושליליים בהתאמה לתגובה החיצונית לפעולותיו.
כבר לא תינוק
התפתחות הילד היא דרך מדהימה שלעיתים קרובות מאוד גם המבוגרים לומדים, ונזכרים בתחילת דרכם. חשוב מאוד כהורה להקנות לתינוק את מרחב הפעולה המתאים לו בהתאם לגילו, ולחזק את תחושת הביטחון והעצמאות שלו. משם, המוח מבצע למידה טבעית. כל שיהיה מוקף באנשים טובים, יהיה גם הוא איש טוב.