מושב בטיחות לרכב על פי גיל

כחלק ממאמצי ההגנה שאתם בוודאי עושים כדי לשמור על ילדיכם, אתם נדרשים לרכוש מושבי בטיחות לנסיעה ברכב. לכל גיל ומשקל מושב המותאם לו, ועליכם כהורים לשים לב לכלל ההוראות וההנחיות על מנת לוודא את בטיחותם של ילדיכם ולהגן עליהם.

 

כיסאות בטיחות לרכב – מה משפיע?

ממדיו של התינוק הם המשתנה החשוב ביותר בבחירת מושב בטיחות. גיל הפעוט, משקלו ולעיתים גם גובהו או אורכו מרכיבים ביחד את ההנחיות וההוראות השונות שיצרו את החוק היבש, אשר בנוסף אליו יש להתחשב בהמלצות המומחים והמחקרים השונים.

 

כיסאות בטיחות לרכב – מה אומר החוק בישראל?

בהתאם לחוק היבש בארץ, בכל הנוגע לתקנות התעבורה, מושבי בטיחות משמשים ילדים עד גיל שלוש. ההגדרה לכיסא בטיחות היא "התקן ריסון המעוגן לרכב הכולל רתמות פנימיות, שבהן רותמים את הילד."
עד גיל שנה, נסיעה במושב בטיחות מחויבת להיות נגד כיוון הנסיעה. בהתאם למרבית החקרים בתחום, ארגון "בטרם" ממליץ לבצע החמרה על הנחיה זו ולהמשיך בישיבה נגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים.

כך או כך, החל מ- 2002 חל בישראל חוק המחייב שהפעוט יהיה במשקל של לפחות תשעה קילוגרמים על מנת לעבור לשבת עם כיוון הנסיעה, בכיסא ייעודי לכך.

 

עד גיל שנה לפחות ומתחת לתשעה קילוגרמים

במקרים אלו, יש להושיב את הילד במושב בטיחות נגד כיוון הנסיעה. את הכיסא יש לרכוש בהתאם להוראות היצרן ולוודא שהוא מיועד לישיבה נגד הכיוון. מבחינת גובה, אתם נדרשים לוודא שקצה ראשו של התינוק לא מגיע לקצהו הקשיח של המשענת, דעו שהרווח הנדרש הוא של לפחות שניים וחצי סנטימטרים.

 

מעבר לגיל שנה ומעל תשעה קילוגרמים

במצב זה (זכרו, מומלץ להמתין עד גיל שנתיים) אפשר לעבור למושב עם כיוון הנסיעה, זאת בתנאי שהוראות היצרן מאפשרות, יש לוודא שמשקל הילד הוא בתחום המשקל המורשה בהתאם לכיסא. גם כאן יש להתחשב בגובהו של הפעוט – קצות אוזניו לא יכולות להגיע לקצהו הקשיח של המשענת. כמו כן, רתמות הכתפיים במיקומן הגבוה ביותר צריכות לצאת מהכיסא לפחות בגובהן של הכתפיים.

המעבר לבוסטר

במצב בו הילד כבר "גדול מידי", או שהוא חורג מהגיל המצוין בהוראות היצרן, יש לעבור לבוסטר, אשר ישמש את הילד או הילדה עד מצב בו תוכלו לחגור אותם בחגורות הבטיחות של הרכב ללא סיוע של מושבי הגבהה. כדאי לדעת שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים של ארצות הברית ממליצה לרתום ילדים במושב בטיחות עד לגיל שמונה, ורק אז לעבור לבוסטר.

 

בטיחות בכל הקשור לכיסא בטיחות

את מושב הבטיחות יש לעגן לרכב באופן מאובטח, זאת בסיוע חגורת הבטיחות או באמצעות קנייה והרכבה של אביזרים ייעודיים שיוצרו במיוחד למטרה זו. במהלך העגינה, וודאו ששלד הכיסא לא מפעיל לחץ ישיר על אבזמי החגורות, מה שעשוי לגרום בעת תאונה לשבירת האבזם וכך לשחרור הכיסא. מצב כזה הוא מסוכן מאוד, ועלול להיגמר באסון חמור.

במידה ורכשתם אביזרים ייעודיים על מנת לעגן את המושב, יש לשים לב שכל אחד מהם נועד לעיגון כיסא בודד אחד ולא יותר. חל איסור על שימוש בחגורה או אביזר בניסיון לעגן יותר מכיסא אחד, שימוש שכזה מסוכן ביותר. כמו כן, יש להקפיד שמשענתו של כיסא הבטיחות (כאשר הוא נגד כיוון הנסיעה) נוגעת מעט במושב של הנוסע שלפניו, או לחילופין, רחוקה במרחק העולה על 20 סנטימטרים.

זאת על מנת למנוע חבטה בעוצמה מסוכנת במקרה של תאונת דרכים. במידה והתכוונתם להוסיף אביזרים או עזרים נוספים למושב הבטיחות, דעו שפעולה זו אסורה בהחלט. אין להוסיף שום אביזר שלא אושר על ידי היצרן ויוצר במיוחד על מנת להיות תוספת למושב הבטיחות הספציפי אותו רכשתם. גם לא אם מדובר במוצרים שנועדו "לשפר בטיחות", לדוגמת משענות ראש או בולמי זעזועים.

 

מעבר כיסאות בטיחות מילד לילד

ילד אחד גדל והבא בתור זקוק למושב בטיחות? ניתן לבצע העברות ושימוש "יד שנייה", זאת בתנאי ששמתם לב למועד שבו פג האישור לשימוש. כיסאות בטיחות נועדו לשימוש בין חמש שנים לעשור.
זכרו שמושב בטיחות שהיה "מעורב" בתאונת דרכים משמעותית, לא יכול לשמש עוד כמושב בטיחות ויש להחליפו מיד.

הקפידו על בחירה בטיחותית למען בטיחות ילדיכם והתאימו את המוצר לגילם, משקלם וממדיהם! אחריות מצילה חיים.

אולי יעניין אותך גם

ילד עם מחשב
בטיחות ילדים
סכנות ברשת – הגנו על ילדיכם!

האינטרנט ללא ספק הקל על חיינו והפך לאחד הכלים השימושיים ביותר ביומיום האנושי, אם לא השימושי ביותר. הוא מלווה אותנו בעבודה, בשעות הפנאי, לצורכי קניות,

קרא עוד »
תינוק בכיסא בטיחות
בטיחות ילדים
כיסא בטיחות לרכב

אם אתם הורים, אתם כנראה יודעים ומרגישים שתעשו הכל כדי להגן על האוצר החשוב לכם מכל. יתרה ממשנה הזהירות הרגיל, נדרשת זהירות ואחריות נוספת בכביש.

קרא עוד »