כיסא בטיחות לרכב

אם אתם הורים, אתם כנראה יודעים ומרגישים שתעשו הכל כדי להגן על האוצר החשוב לכם מכל. יתרה ממשנה הזהירות הרגיל, נדרשת זהירות ואחריות נוספת בכביש. בחירה של כיסא בטיחות מותאם, על פי התקנים והחוקים, תעזור לכם להיות שקטים יותר עם נסיעה ברכבכם כשילדכם נוכח. אל תוותרו על היכרות עם כלל המשתנים, ועל הבחירה הבטוחה והאחראית ביותר עבור הילד או הילדה שלכם.

 

סקירת החוק בישראל – כיסאות בטיחות לרכב

על פי תקנות התעבורה בארץ, יש להושיב תינוקות עד גיל שלוש בכיסא בטיחות. ההגדרה היבשה לכיסא בטיחות היא "התקן ריסון המעוגן לרכב הכולל רתמות פנימיות, שבהן רותמים את הילד." נסיעה במושב בטחות כנגד כיוון הנסיעה מחייבת עד גל שנה. ארגון "בטרם" ממליץ להחמיר ולהמשך בנסיעה כזו לפחות עד גיל שנתיים, מה שעולה בקנה אחד עם מרבית המחקרים בתחום.

בכל מקרה, החל מ- 2002 הוחל תנאי הכרחי למעבר לישיבה עם כיוון הנסיעה – על הפעוט להיות במשקל של לפחות תשעה קילוגרמים.

 

על פי מה בוחרים כיסא בטיחות לרכב?

ראשית, אתם נדרשים להתאים את הכיסא לממדיו של התינוק – כלומר, בהתאם לגיל, משקל ולעיתים גם גובה. כיסאות הבטיחות מתחלקים לשתי קבוצות – הושבה עם כיוון הנסיעה, והושבה לכיוון הנגדי. הבחירה משתנה בהתאם לגיל התינוק. בשלב מסוים יש לעבור לבוסטר.

 

עגינת כיסא הבטיחות

יש לעגן את כיסא הבטיחות לרכב באופן מאובטח, זאת באמצעות חגורת הבטיחות או באמצעות קנייה והרכבה של אביזרים ייעודיים למטרה זו. במהלך העגינה, יש לשים לב ששלד הכיסא לא מפעיל לחץ ישיר על אבזמי החגורות, מה שעלול לגרום בשעת תאונה לשבירת האבזם ושחרור הכיסא, דבר שעלול להיגמר באסון.

במידה והשתמשתם באביזרים ייעודיים, יש לשים לב שכל אחד מהם נועד לעיגון כיסא בודד אחד. שימוש בחגורה או אביזר בניסיון לעגן יותר מכיסא אחד אסור ומסוכן. יש לשם לב שהמשענת של כיסא הבטיחות נגד כיוון הנסיעה נוגעת קלות במושב הנוסע שלפניו, או רחוקה במרחק העולה על 20 סנטימטרים, זאת על מנת למנוע חבטה בעוצמה מסוכנת במקרה של תאונת דרכים.

 

הושבת הילד נגד כיוון הנסיעה

כל עת שמשקלו של הילד הוא בתחום המשקל המורשה על פי הוראת יצרן הרכב לישיבה נגד כיוון הנסיעה, ניתן להשאיר אותו בכיוון זה. כמו כן, יש להקפיד שקצה ראשו של הפעוט לא מגיע לקצהו הקשיח של המשענת (הרווח הנדרש הוא של לפחות שניים וחצי סנטימטרים). במידה ואחד משני תנאים אלו איננו מתקיים, יש להפוך את הכיסא לכיוון הנסיעה (בהנחה שגילו ומשקלו של הפעוט בתחום המותר, כפי שפורט בתחילת המאמר).

 

הושבת הילד עם כיוון הנסיעה

יש לעקוב אחר הוראות היצרן ולוודא שמשקל הילד הוא בתחום המשקל המורשה. קצות אוזניו של הפעוט לא יכולות להגיע לקצהו הקשיח של המשענת, ורתמות הכתפיים במיקומן הגבוה ביותר צריכות לצאת מהכיסא לפחות בגובהן של הכתפיים. במקרה ואחד התנאים איננו מתקיים, יש לעבור להשתמש בבוסטר.

הבוסטר ישמש את הילד עד אשר תוכלו לחגור אותו בחגורות הבטחות של הרכב ללא מושב הגבהה. בארצות הברית, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ממליצה לרתום ילדים עד לגיל שמונה, ורק אז לעבור לבוסטר.

 

פסילת שימוש – כיסא בטיחות

תפוגתם של כיסאות בטיחות נע בין חמש שנים לעשור. שימו לב שאין על הכיסא סדקים, שינויים בגוון הצבע או שהוא דוהה או פרימה של חלק מחגורות הבטיחות. במידה ורכשתם כיסא בטיחות יד שנייה, הקפידו לבדוק את תאריך התפוגה, וכן הקפידו לוודא שאתם רוכשים מוצר על כל חלקיו, לרבות חוברת הסבר למשתמש, בעזרתה תוכלו לוודא שהמוצר תקין וללא פגם.

כיסא בטיחות שהיה "מעורב" בתאונת דרכים משמעותית, אינו יכול לשמש עוד ככיסא בטיחות ויש להחליפו. כמו כן, אין לרכוש כיסא שכזה ביד שנייה.

 

תוספות לכיסא הבטיחות – אסור בהחלט

אין לעשות שימוש בשום תוספת שלא אושרה על ידי היצרן. גם תוספות "בטיחותיות", כגון מגיני ראש מצדי המשענת, אסורות בהחלט. זכרו שרק היצרן מבין את כלל ההשפעות של תוספת כזו או אחרת, ולכן רק בהתאם להוראות ולהנחיות יש להוסיף פריטים.

 

לסיכום

שיטוט באינטרנט ומחקר נוסף יסייעו לכם להעמיק בכלל ההוראות, התקנות וההמלצות. אל תתפשרו על בחירה בטיחותית ואיכותית למען השקט הנפשי שלכם ולמען בטיחות ילדיכם.

אולי יעניין אותך גם

ילד עם מחשב
בטיחות ילדים
סכנות ברשת – הגנו על ילדיכם!

האינטרנט ללא ספק הקל על חיינו והפך לאחד הכלים השימושיים ביותר ביומיום האנושי, אם לא השימושי ביותר. הוא מלווה אותנו בעבודה, בשעות הפנאי, לצורכי קניות,

קרא עוד »
תינוק יושב ברכב
בטיחות ילדים
מושב בטיחות לרכב על פי גיל

כחלק ממאמצי ההגנה שאתם בוודאי עושים כדי לשמור על ילדיכם, אתם נדרשים לרכוש מושבי בטיחות לנסיעה ברכב. לכל גיל ומשקל מושב המותאם לו, ועליכם כהורים

קרא עוד »