מה הוא דם טבורי?

בשנים האחרונות עלתה המודעות בנושא חשיבות השימור של דם טבורי. את הדם הטבורי ניתן לשמור בבנק דם טבורי פרטי, או לתרום לבנק דם ציבורי. ההחלטה האם לתרום או לשמור היא אישית וחופשית, ומשתנה בין המקרים. לדם הטבורי יש חשיבות רפואית רבה ותכונות הריפוי שלו הפכו אותו למבוקש ובעל ערך רב. הישארו אתנו כדי להכיר את סגולותיו של הדם הטבורי.

 

דם חבל הטבור

בסיום לידת התינוק, לאחר ניתוק חבל הטבור, כלי הדם של השיליה וחבל הטבור, שמחובר אליה, נשארים מלאים בדם. דם זה נקרא דם טבורי, או בשמו המלא, דם חבל הטבור. הדם הטבורי עשיר בתאי אב, שדומים בתכונותיהם לתאי אב של מח עצם. בנוסף, מכיל הדם הטבורי תאים אדומים, תאים לבנים וטסיות פלזמה.

 

תאי אב

אחד הרכיבים המופלאים שמכיל הדם הטבורי הם תאי אב המטופויאטיים, שדומים למח עצם. בדומה למח עצם, לתאי האב יש פוטנציאל התפתחות לסוגים שונים ורבים של תאי דם. במהלך החיים תאי הדם מתחלקים ומחדשים את ייצור תאי הדם השונים לפי הצורך. תכונה מופלאה זו של הדם הטבורי הופכת אותו לבעל ערך מיוחד.

 

למה משמש דם טבורי?

למרבית הצער, מדי שנה מאובחנים אלפי אנשים במחלות דם ובמחלות מערכת החיסון. לדוגמה לוקמיה, לימפומה, תלסמיה ועוד. מחלות מסוג זה לרוב מטופלות באמצעות השתלת תאי אב. את תאי האב מקבלים בדרך כלל מתרומת מח עצם. במקרים בהם לא מצליחים למצוא תורם מח עצם מתאים, משתמשים בתאי אב מדם טבורי.

 

איך זה קורה בפועל?

במקרה של מחלות דם או מחלות במערכת החיסון, שמטופלות על ידי השתלת תאי אב, התאים מושתלים בעירוי ונכנסים למח העצם. את ההשתלה ניתן לבצע בשימוש בתאי אב של האדם עצמו, שנקראת השתלה עצמית. בנוסף יש אפשרות להשתלה מתורם זר, השתלה של תאי אב המטופויאטיים שמקורם מאדם אחר, זר או קרוב משפחה.

 

מהם יתרונות השימוש בדם טבורי?

היתרון המשמעותי ביותר בשימוש בדם טבורי הוא, שיחסית לשימוש בתאי אב ממח עצם, נדרשת התאמת רקמות נמוכה בין התורם למקבל. בהתאם ליתרון זה, בהשתלת תאי אב מדם טבורי, יש סיכוי נמוך יותר שהמושתל יפתח את מחלת השתל נגד המאחסן. במחלה זו תאי התורם תוקפים את גופו של המקבל, המטופל.

 

זמינות

יתרון נוסף של שימוש בתאי אב מדם טבורי על פני שימוש בתאי אב ממקורות אחרים, כמו מח עצם, הוא הזמינות הגבוהה והמידית. מנות הדם הטבורי מאוחסנות וזמינות למקרה הצורך, לעומת תאי אב ממח עצם שאינם זמינים מידית. תרומת מח עצם מתבצעת רב לפי צורך ספציפי, וכרוכה בתהליך שכולל מספר שלבים.

 

לסיכום

לדם טבורי יתרונות רבים ומשמעותיים עבור ריפוי מחלות. שימור של דם טבורי, או תרומה של דם טבורי, הם החלטות שיכולות להשפיע על חיים ובריאות של התינוק או של אנשים אחרים. תאי אב של דם טבורי הם תרופה יקרת ערך ששווה לשמר, כדי לברוא חיים חדשים. בריאות איתנה לכולם ☺

דם טבורי

אולי יעניין אותך גם

מגנזיום
בריאות
6 סגולות למגנזיום ג'ל!

מגנזיום, מינרל חיוני, ממלא תפקיד קריטי בתפקודי גוף שונים, לרבות הרפיית שרירים, תפקוד עצבים ובריאות העצם. אחת הדרכים היעילה לרתום את היתרונות של מגנזיום היא

קרא עוד »
אישה ישנה
בריאות
חשיבותה של יועצת השינה

מי לא מכיר את זה? רק עכשיו סיימתם להניק, הנחתם את התינוק השבע בעריסה ויצאתם מן החדר על קצות האצבעות, אך עוד בטרם הספקתם לחצות

קרא עוד »