האם תינוקות מבינים זה את זה?

חברויות שנוצרות בין תינוקות אינן זהות לחברויות בין תלמידים בבית ספר. אמנם בשני המצבים האחד נהנה בחברת השני, אבל מטבע הדברים, התקשורת בין שני אנשים בוגרים, שבמהלך שנותיהם המוקדמות רכשו להם שפה ומיומנויות חברתיות, שונה מתקשורת של פעוטות שהשלב ההתפתחותי שלהם לא כולל דרכי תקשורת מתקדמות.

כמו שההתפתחות המוטורית של התינוקות מדורגת ונעשית בשלבים – זחילה לפני הליכה, הליכה לפני ריצה ואז התרוצצות בלתי פוסקת בבית, כך גם סדר האירועים בכל הקשור בהתפתחותם החברתית ובתקשורת הבינאישית שלהם זה מול זה.

בזירה החברתית, החשיבה שלהם משתנה בהתאם לגיל, וככל שהם נעשים בוגרים יותר, כך הם מצליחים להבין בצורה טובה יותר את נקודת מבטו של זה שמתקשרים איתו. למעשה מתפתחת מיומנות שמגדילה את הרבדים בחברות, ומעצימה את המשמעות של החיבור החברתי והרגשי.

 

הגיל בו מתחילים להתעניין בתינוקות שמסביב

נמצא כי תינוקות מתחילים להיות ערים לתינוקות האחרים שמצויים בסביבתם, כבר בגיל חצי שנה. כאשר הם נוכחים לגלות שיש תינוקות בני גילם סביבם, הם מכוונים כלפיהם התרגשות רבה וסקרנות לגלות את האחר. זה בא לידי ביטוי גם בהבעות הפנים המחויכות שלהם, וגם בקולות שהם משמיעים, שנועדו לתפוס את תשומת ליבם של התינוקות האחרים. בשלבי התפתחות מאוחרים יותר הם גם מנסים לתקשר באמצעות זחילה והתקרבות לתינוק האחר, אפילו שהיחס כלפיו זהה ליחס המוקדש למשחק או בובה כלשהי.

 

גילאי 12-18 חודשים

בטווח הגילאים הזה ניתן לזהות שהתינוקות מתחילים לפתח העדפה כלפי תינוקות מסוימים. זהו גיל בו נרקמת המיומנות של הבנת האחר. היכולת הזו באה לידי ביטוי במשחקים שהם משחקים, בדרך כלל פשוטים למדי, כמו חיקוי או הסתרת הפנים וגילויים תוך השמעת קולות.

 

גילאי שנתיים עד שלוש

בגילאים הללו התינוקות מתחילים לגלות חיבה זה כלפי זה. אם יש תינוק אחר שבוכה בסביבתם, הם כבר יודעים לזהות שמדובר במשהו לא חיובי, וייגשו אליו תוך מחווה שתשמח אותו – הקניית צעצוע או משחק כלשהו.

התגובה שלהם לרגשותיו של התינוק האחר מעידות על כך שהם כבר לא מרוכזים רק בעצמם, אלא רכשו לעצמם הבנה סביבתית, תוך יישום החשיבות שבקשירת קשרים עם בני גילם.

 

מה אנחנו מסיקים מזה?…

אם כן, נראה כי מגיל מסוים תינוקות אכן מצליחים להבין זה את זה. תחילה הם שרויים בעולמם הפרטי, מנסים להתאקלם, להבנות לעצמם מציאות מחשבתית ולהתברג אל תוך העולם אליו הגיעו. כשהם כבר מספיק בשלים, הם מתחילים לפעול בניסיון לחבור לתינוקות אחרים ולהבין אותם.

 

הדרך הראשונה של תינוק לתקשר: בכי

למה התינוק שלי תמיד בוכה? זו שאלה שכל אמא בחודשיה הראשונים זורקת לאוויר. בפועל התשובה ברורה לכולנו – זוהי הדרך של התינוק לבטא את צרכיו או את רצונותיו. אם התינוק רוצה חיבוק, הוא יבטא זאת בבכי, ואם החיבוק לוחץ לו מדי והוא רוצה שישחררו אותו, גם את זה הוא יבטא בבכי.

לא תמיד אפשר להבין את פשר הבכי שלו, לעתים זה יכול לנבוע מסיבה שאיננה ברורה לעין, אולם כך הוא למעשה מתקשר לעולם את הצרכים שלו. ככל שהזמן עובר, לומדים לזהות את צורות הבכי השונות של התינוק, וכך להבין מה הצורך שלו בכל אחת מהן ומה הוא מאותת לנו לעשות.

 

סימנים להפרעה בהתפתחות הקשר בקרב תינוקות

הורים רבים מוצאים עצמם מודאגים שמא הילד שלהם לא מתפתח כמו כולם. אם אתם חוששים ורוצים לוודא שילדכם אכן מתפתח בצורה תקינה, אלו הסימנים שניתן לבחון על פיהם:

 

פעילות יתר

ילד שבוכה באופן קבוע ללא כל סיבה ניכרת, או שמאופיין בחוסר שקט פיזי.

 

פאסיביות יתר

חוסר עניין בסביבה, המתבטא בחוסר תנועה או בכי. ניתן לשים לב לכך החל מגיל שלושה חודשים.

 

התנגדות לאוכל או להנקה

אי הסתגלות להרגלי אכילה עשויה להעיד על אי ויסות תחושתי.

 

הירתעות ממגע אנושי

ההירתעות עלולה לסמל רגישות יתר עורית, שמעוררת בתינוק תחושת אי נוחות כשבאים איתו במגע.

 

היעדר תגובה לנוכחות הורית

היעדר מחווה תנועתית או ווקאלית לנוכחותו של הורה, שעשוי לסמל בעיית שמיעה.

 

אי קיום קשר עין ישיר

מדובר בקשר עין עם אדם אחר ולא עם חפצים.

אולי יעניין אותך גם