עלייה במשקל בהריון

עלייה במשקל בהריון

בסימן עלייה במשקל אצל נשים בהריון

אין ספק שהמשקל, או ליתר דיוק, העלייה במשקל הוא אחד הגורמים המלחיצים ביותר את הנשים ההרות. החשש מפני עלייה במשקל משותפת לכולן: לאלה שעולות יותר מדי, לטעמן, ממש כמו לאלה שעולות פחות מדי. די במשפטים כמו "לא עלית מספיק במשקל, אכלי יותר או שייגרם נזק לתינוק" או "עלית יותר מדי..." כדי לפרוץ את סכר הדמעות. הוסיפי לכך גם את התפיסה המערבית ש"רזה הוא יפה", את הפגיעה בדימוי הנשי עקב השמנה, את הפחד לא לחזור למשקל תקין לאחר הלידה, ואת הטקסיות שבה האחות, והרופא ולעתים גם בן הזוג מביטים במאזניים ומעירים את הערותיהם, והרי לך הסיבה להענקת חשיבות היתר לבדיקת המשקל.

 

מהי עלייה "נורמלית" במשקל?

עלייה של 12 קילוגרם נחשבת היום לעלייה ממוצעת, וכמוה נחשב נורמלי כל מה שנמצא בטווח של 5-15 קילוגרם.

חלוקת תוספת המשקל:

התינוק                3,300  גרם

השליה                600     גרם

מי השפיר            1,000  גרם

הרחם                 1,000  גרם

השדיים               500     גרם

הדם                   1,100  גרם

נוזלים                 1,000  גרם

מאגרי השומן באם 3,500 גרם

סה"כ                 12,000 גרם

 

למרות מה שנראה כטבלה מדויקת, מדובר במספרים ממוצעים בלבד, והטווח הנורמלי הוא טווח רחב.

 

הקצב הממוצע של עלייה במשקל במהלך ההריון הוא 1-2 קילוגרם בשליש הראשון, ולאחר מכן עלייה של כ- 300 גרם בשבוע. יש המחלקים את העלייה כולה לשניים: 6 קילוגרם בששת החודשים הראשונים, ועוד 6 קילוגרם בשלושת החודשים האחרונים (החודש התשיעי העובר עצמו מוסיף כמעט קילוגרם שלם). אחרים מניחים שעד השבוע ה-20 תעלה האישה בממוצע 4-5 קילוגרם.

למעשה גם עלייה שמעבר ל- 15 קילוגרם יכולה להיחשב תקינה, בעיקר אם מדובר באישה גבוהה בעלת מבנה גוף רחב. נשים רבות שנוטות לעלות יותר מ-15 קילוגרם בכל הריון, חוזרות למשקלן המקורי מהר יותר מנשים שעלו 12 קילוגרם. בדרך כלל, הרזות מעלות יותר משקל מן השמנות.

בעבר האמינו שעלייה מוגזמת במשקל מעלה את הסיכוי לרעלת הריון, ועלייה מועטת מדי גוררת סיכון ללידת ילד עם משקל לידה נמוך. שני הדברים הוכחו בינתיים כלא נכונים.

אז מה כן נכון?

נכון שרוב הנשים נוטות לעלות במשקל, ונדיר למצוא אישה שלא תעלה, או שתוריד משקל. במקרה כזה חשוב מאוד לדעת במה מדובר, אלא אם כן הירידה מתרחשת ממש בתחילת ההריון, שאז היא שכיחה יותר ונובעת בדרך כלל מבחילות והקאות, ויכולה להסתכם ב-5 קילוגרם.

מבחינה רפואית חשוב לשים לב לעלייה תקינה במשקל רק אצל אישה שהחלה את הריונה בתת-משקל. לא כל אישה רזה נכללת בהכרח בהגדרה של תת-משקל. אישה בעלת כושר גופני תקין שאוכלת תפריט מאוזן נחשבת בריאה גם אם היא רזה מאוד. אישה הסובלת מתת-משקל חייבת לעלות לפחות 10 קילוגרם במהלך ההריון כדי למנוע סיבוכים של לידת עובר במשקל נמוך, אם כי גם כאן, מה שקובע הוא העלייה במשקלו של העובר: אם הוא עולה יפה במשקל, כנראה הוא מקבל את כל הדרוש לו.

נשים שנשאו עליהן עודף משקל עוד לפני ההריון, נוטות ללדת תינוקות גדולים מעט מהממוצע, אך הן עוברות את ההריון ביתר קלות מנשים רזות, היות שהן רגילות לשאת תוספת משקל. מצד שני, נשים בעלות עודף משקל התחלתי סובלות יותר מריבוי דליות ברגליים, מצרבות, כאבי גב, רגליים עייפות ודלקות עור הנובעות מהזעה וחיכוך. אצלן גם קשה יותר לקבל תמונה ברורה של אולטרה-סאונד בטני או לבצע ניטור לב עובר. קושי נוסף, טכני בעיקרו אך בכל זאת חשוב, הוא בביצוע אלחוש אפידורלי במהלך הלידה עצמה. גם במקרה של ניתוח קיסרי יש אצל נשים אלה נטייה לפתח יותר סיבוכים לעומת נשים רזות.

מה שחשוב בעלייה במשקל בזמן ההריון הוא הכיוון הכללי ולא השינוי החודשי. כך, למשל, תיחשב התופעה של נשים רבות שלא עולות בכלל במשקל ולפתע, בחודש אחד עושות קפיצה גדולה כתופעה נורמלית. כפי שכבר אמרנו, בחילות והקאות של החודשים הראשונים יכולות לגרום לירידה במשקל, אם כי אין לייחס ירידת משקל רק לכך, ויש צורך במעקב רפואי. אין טעם להילחץ מירידת משקל, בדיוק כשם שאין להילחץ מעלייה פתאומית, שיכולה לנבוע מעצירות, משלפוחית שתן מלאה וממאזניים לא מדויקים. יחד עם זאת, עלייה גדולה במשקל (יותר מחצי קילוגרם) מדי שבוע לקראת סוף ההריון, המלווה בעלייה בלחץ הדם, יכולה להצביע לא רק על זלילת יתר אלא גם על אגירת נוזלים ורעלת הריון.

 

יש הטוענים בקרב הרופאים, שבעצם, פרט לאישה בתת-משקל, אין כלל צורך לשקול את הנשים ההרות. אולם היות שבכל זאת יש מקרים שבהם העלייה במשקל מרמזת על אגירת נוזלים ורעלת הריון, יהיה זה כנראה פזיז לזרוק את המאזניים ממרפאת הרופא. עדיף להתייחס לכל נושא המשקל בפרופורציה הנאותה: לא להיות עבד למשקל, אך גם לא להתעלם ממנו לחלוטין.

בנוגע לדיאטות, ולמשפט המפורסם שאומר ש"לא עושים דיאטה בהריון": צריך לעשות סדר. מה שבטוח הוא שהריון איננו הזמן הנכון לעשות דיאטת הרזיה. מאמצים להוריד משקל במשך ההריון עלולים לגרום בסופו של דבר לסיכון ולאיבוד תינוקך. מצד שני, אין גם שום סיבה טובה להיראות כמו קציצה. הריון אינו מחלה, אבל גם לא חופש גדול. יש לך נטייה להשמנה? הקפידי. את רוצה להתפנק? בקשי עיסוי ולא אוכל. אכילה מוגזמת בהריון, הנובעת לעתים מחוסר במינרלים ובוויטמינים, יכולה להיפתר על ידי בליעת כדור, ואין צורך או הצדקה לבלוע את המקרר כולו. משפטים וצידוקים בנוסח "עכשיו בין כה וכה לא רואים" כדאי למחוק מהמילון, ומהר. גם אם נדמה לך (ורק נדמה לך) שעכשיו לא רואים, זכרי שעם צאת התינוק יוצאת גם האמת לאור.

הריון יכול להיות חוויה כל כך יפה ואסתטית, שלא כדאי לקלקל. אין הנאה גדולה יותר מלקבל מחמאות על הופעתך, במיוחד בהריון. זו תמצית הנשיות על רגל אחת: גם אמא בדרך, וגם אישה שתענוג להסתכל עליה. והדבר אפשרי. נשים שהחלו את ההריון עם תת-משקל או עודף משקל, כמו גם נשים שעלו יותר מדי במהלך ההריון, יכולות לפנות לדיאטנית ולקבל תפריט שיכלול את כל אבות המזון הדרושים להן אך ימנע עלייה מיותרת במשקל. בעלות המשקל העודף המתכננות הריון יכולות לעשות זאת עוד קודם. אם הדיאטה תיחשב חלק מההכנה לקראת ההריון, החשוב לא פחות מבדיקות הדם לאדמת ולטיי זקס, יש גם סיכוי גדול להצליח בה יותר מתמיד.

 

מה קורה אחרי הלידה למשקל שנוסף במהלך ההריון?   

קרוב ל- 6 קילוגרם ראשונים יורדים ונעלמים עם הלידה. בימים הראשונים אחריה נעלמים כ- 3-4 קילוגרם נוספים, בעיקר עקב הטלת שתן מוגברת והפרשת נוזלים. סביר להניח שאם עלית רק 12 קילוגרם במהלך ההריון, תוכלי בתוך כמה שבועות לחזור למשקל הקודם. רק שימי לב שמדובר במשקלך הקודם, ולא בגזרתך הקודמת.

מה לעשות, הריון אינו רק משקל עודף. יש גם מבנה שמשתנה, רחם שצריך להצטמק ושרירים שהתרפו. ברוב המקרים הזמן יעשה את שלו. גם ההנקה עוזרת: היות שמדובר בפעולה הדורשת אנרגיה מרובה, היא בפירוש יכולה להגביר את קצב הורדת המשקל. ועוד לא אמרנו כלום על הקצב המוגבר של התכווצות הרחם בעקבות ההנקה.

בכל מקרה, השתדלי בבקשה לא להיכנס למרוץ המטורף של חזרה לאחור. מותר לך בהחלט להישאר קצת שמנה ומעט רפויה בתקופה הראשונה. בכל זאת עברת משהו. את העקיצות בנוסח "את לפני או אחרי"  השתדלי פשוט לא לשמוע. מבט אחד בתינוק הטרי שלך יעזור לך להתעלם. ואם את דווקא מוכרחה להשתייך לאלו שנשבעות שיצאו מבית היולדות בג'ינס, קחי איתך את הג'ינס עם הגומי שלבשת בהריון, לתוכם ודאי תוכלי להיכנס.