התפתחות תינוקות - האם התינוק מתפתח כראוי

התפתחות תינוקות


האם התינוק מתפתח כראוי

מערכת מאמונט

כל תינוק מתפתח בקצב שלו. עם זאת, ישנן כמה נקודות ציון בהתפתחות תינוקות בשנה הראשונה שחשוב לשים לב שהן קורות פחות או יותר בזמן הנכון.

מהחיוך הראשון ועד הצעדים הראשונים 

הזינוק המרתק של התפתחות התינוק היא תהליך דינמי ומורכב המתחיל עוד לפני הלידה ובשיאו מגיעה מערכת העצבים להבשלה מלאה.

תחומי ההתפתחות השונים - המוטוריים, החברתיים והשפתיים מבשילים אצל כל ילד בקצב האישי שלו.

לעיתים זהו הקצב המאפיין את המשפחה. לכן אין ילד שהתפתחותו זהה לחלוטין לזו של חבריו. גם ההישגים ההתפתחותיים בסוף התהליך אינם שווים לכל הילדים: ישנם ילדים המצטיינים בתחום אחד ובשני פחות, כך שהשונות רבה והמגוון רחב מאוד.

אנשי מקצוע העוסקים בהתפתחות הילד יוכלו לאתר מתי השונות אינה תקינה ודורשת בירור רפואי. בבדיקות הפורמליות נהוג לחלק את תחומי התפתחות התינוק: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, יכולות ויזו-מוטוריות, כישורים חברתיים ויכולות שפתיות. בשל השונות הרבה נהוג לציין את טווח הנורמה להופעת כל אחד מאבני הדרך ההתפתחותיות.  

אנו מביאים לפניכם את אבני הדרך העיקריות בהתפתחות התינוק, הכוללות את התפתחות השפה, המוטוריקה והמשחק בטווח הגילאים המקובל בעולם והמומלץ על ידי משרד הבריאות.

חשוב לזכור כי ייתכנו סטיות של מספר שבועות עד חודשים בין ילד לילד. בכל מקרה, לאבחון מדויק יש להיוועץ ברופא או באחות טיפת חלב.

בואי להדרכה מרתקת על התפתחות תינוקות מהלידה ועד גיל שנה עם פיזיותרפיסטית התפתחותית

6 שבועות
יכולת המעקב, השמיעה והראייה מתפתחים: נסו להשמיע לתינוק קולות בדיבור או  במוסיקה. התינוק יתחיל גם להשמיע מעת לעת קולות ראשונים (גררר).  שומע ומגיב לקולות חזקים: דברו אליו בקול, אך אל תצפו לתגובה לקולות חלשים. 
אחת מאבני הדרך המרכזיות בהתפתחות תינוקות החל מגיל חודש הוא החיוך כתגובה לסביבה (חיוך  סוציאלי). 
בשכיבה על הבטן בזמן ערות: התינוק מרים את הראש בשכיבה ומזיזו מצד לצד.  הקפידו להשכיבו על הגב בלבד בזמן שינה.  מתמקד עם המבט לשניות, ומסתכל בעיקר על פנים.

 

בואי להדרכה על התפתחות דרך משחק וצעצוע אונליין בלי לצאת מהבית עם מרפאה בעיסוק
 

חודשים 3-6 חודשים

בשכיבה על הבטן, אנו מצפים להבחין בהרמת ראש וחזה והתחלה של תפיסה רצונית. 
כדאי לתלות דברים קרוב לתינוק, כדי שיוכל לתפוס אותם. פעולה זו דורשת תיאום  עין-יד.

מעקב עיניים אחר אובייקטים: התינוק יתחיל לעקוב בזווית של 180 מעלות. נסו להזיז חפץ מצד לצד, ולהבחין במעקב עיניים מלא.

הורים רבים חוששים מכך שהתינוק מכניס את ידיו לפיו, אולם מדובר בשלב התפתחותי חשוב בהתפתחות התינוק, בו הילד לומד להכיר את העולם דרך הפה, ולכן אפשרו לו להמשיך  בכך. הכנסת היד לפה תימשך מספר חודשים, ומדובר כאמור בתהליך טבעי וחשוב.  

מתחיל להשמיע קולות צחוק.  מבחין בין קולות דיבור שונים ומפנה את ראשו לעבר מקור הקול.  מתחיל בהגיית מספר הברות. 

  מתחיל להושיט יד לעבר חפצים: הקפידו שהחפצים יהיו במרחק של כ- 30 ס"מ מעיניו. בשלב זה של חייו, זהו המרחק האופטימלי לראייתו. 
  תופס חפצים ומכניסם לפיו: אפשרו לתינוק להכניס חפצים, באופן בטיחותי.

הקפידו שלא להשאיר חפצים קטנים בסביבתו של התינוק (מה זה קטנים מדי? כל מה שנכנס  לתוך קופסת פילם - עלול לגרום לחנק או חפצים שעלולים להיקרע). 
 סמוך לגיל 5 חודשים השכיבו את התינוק על הבטן בזמן ערות, והציבו סביבו גירויים: משחקים שונים המסייעים לתחושות וחשובים בהתפתחות התינוק.

ייעוץ התפתחותי עם פיזיותרפיסטית התפתחותית מומחית לתינוקות ופגים  אונליין במאמונט

חודשים 6-9 

בגיל זה מתפתחת היכולת להבחין בין מוכר לבין לא מוכר. המדובר בהתפתחות תינוקות רגשית ראשונית וחשובה. התינוק כבר מתהפך ומעביר חפץ מיד ליד. המשיכו בגירויים - משחקים והחלפתם באופן תדיר בשל שעמום. וכמו קודם, המשיכו לדבר אליו.  

נע סביב ציר.  מתחיל במלמולי הברות כמו “בה".  מחפש חפצים סביבו ומושיט לעברם יד.  אוכל בידיים.  זוחל: אפשרו לתינוק מקום רחב בו הוא יכול לזחול בחופשיות. הקפידו לעקוב אחריו. התינוק עלול בקלות להיפגע מנפילת חפצים או כניסה    לאיזורים מסוכנים עבורו בבית.  

חודשים 9-12

כעת משתכללת יכולת הניידות של התינוק, הוא ממשיך לזחול, והפעם ביתר חופשיות, ומגיע ממקום למקום. כעת מתחיל השלב המתיש, של השגחה מתמדת אחריו. היזהרו – הוא עלול להגיע גם למקומות מסוכנים.  החל מגיל 9 חודשים מתחילה חרדת הזרים.

 אם הוא בוכה, נסו להרגיעו על ידי חיבוק. שלב טבעי זה יחלוף עם הזמן.  

מנסה לעמוד -  בנסיונותיו אלה, יחווה נפילות רבות על הישבן. אין צורך להיבהל. בתקופה זו הילד כבר יושב בקלות.  

שפה: מעת לעת עשוי התינוק להגות מילה בעלת משמעות. הוא גם מבין מילה או שתיים בעלות משמעות, כמו “לא", “איפה אור", “מחא כפיים". 

המשיכו לדבר אליו, ותחזו בתהליך בניית השפה כחלק מהתפתחות התינוק המאיץ עצמו מחודש לחודש.  

מוטוריקה: מתחילה מיומנות של תפיסת חפצים,בתנוחת צבת של האצבעות. התינוק כבר מכניס חפצים לתוך קופסה ונהנה ממשחק כדור. שחקו איתו משחקי  “קוקו" והעלמת חפצים, המלמדים אותו על קביעות האובייקט.

שנה עד שנה וחצי

בגיל זה מתחיל התינוק להפגין עצמאות: הוא כבר הולך, אוכל לבד בידיים ומתחיל לאכול בכפית.אפשרו לתינוק סביבה בטוחה.  

התינוק כבר אומר שתיים-שלוש מילים, דוגמת אבא, אמא, עוד, תן, אור.

הוא גם מבין פקודות בנות שלב אחד (“בוא אלי", “איפה כדור", “תביא את הנעל") ומתחיל להביע חרדת פרידה. 

לקראת גיל שנה הוא מתחיל גם להצביע על אובייקטים. המוטוריקה הולכת ומשתפרת: הוא כבר שותה לבד מכוס, הולך בבית לבד או בתמיכת רהיטים, אולם מתחיל להפוך  חפצים ולשבור אותם.

חלק מהתינוקות כבר עוזרים בהלבשה.  תקופה זו מתאימה לקניית ספר לתינוק, בו הוא כבר מסוגל לדפדף, להצביע על ציורים ואף לנקוב 
בשמותיהם.